Foto boven: Onze mopshonden Uma en Sam 

September 2014 op de jongehonden dag werden complete nesten mopshonden geshowd en beoordeeld. Onze Evy en Sam behoorden tot de drie als best beoordeelde nesten. 

2015 April  mopshondenshow in Heeteren.

In de ring stonden deze keer drie honden Sammy, Byou en Caitlynn. Resultaat allemaal zeer goed. we konden weer tevreden zijn. 

2015 8 feb hondenshow Eindhoven.

Alle honden zijn weer de ring in geweest. gewoon omdat we het leuk vonden de keuringen te laten uitvoeren door volkomen onbekende keurmeesters. Alle honden werden als zeer goed beoordeeld. Caitlynn mocht zelfs als mooiste puppy naar de erering. kortom we kunnen weer trots zijn op onze honden.

 2017 status:

Onze honden voldoen aan de standaard zoals vastgelegd bij de raad van beheer voor de mopshond. Bij de diverse keuringen op shows, ook door buitenlandse keurmeesters zoals op de Winner in Amsterdam, behalen onze honden de status: " zeer goed"  of "uitmuntend" . Daar zijn wij tevreden mee. 

 

De mopshond:  

De mopshond is een echte mensenhond. De mopshond houdt van gezelligheid. De mopshond houdt zijn baas of bazin en de plaats, waar mogelijk lekkers vandaan kan komen, voortdurend in de gaten. De mops houdt van het fysieke kontakt. Zowel met de andere mopsen als met de baas. Bij wie ze dan ook uren en uren op schoot of tegenaan kunnen liggen. De mops is graag in handen en laat zich dan ook wanneer maar mogelijk knuffelen. Op dat moment is de mops een echte knuffelmops. Vandaar onze naam. Bij ons lopen er zo vijf of meer rond . dat aantal kan sterk wisselen ivm het aantal aanwezige pups.

 

Wat vooraf ging:

Na vele jaren boxers te hebben gehad, was er daarnaast ook nog 19 jaar lang een sheltie. Gevolgd door een stelletje boerenhofhondjes uit één nest zonder stamboom, maar zeker zo lief. De jeugd zocht de namen uit: Reu Dimple werd 12 jaar. Teefje Leika 14 jaar en de "spring in het veld", Baileys, keerde na 18 jaar weer bij terug van dochterlief. Dat "spring in het veld" slaat op het feit dat hij met zeer hoge boogsprongen door de koolvelden sprong. en dus alleen maar te zien was als hij boven de koolplanten uit kwam. Baileys was oud geworden en had extra aandacht en verzorging nodig en de kruipende kleinzoon liet hem niet met rust.  Hij was nog bijna acht maanden bij ons.

Iinmiddels was het (Mops)hondengevoel weer boven gekomen. Ik miste de avondwandeling. Mijn vrouw vond boxers nu fysiek voor haar te veel, te groot geworden. Boxers vragen nog al wat energie tijdens het uitlaten en zetten soms alle beschikbare krachten in, als ze ergens heen willen. Daar mijn vrouw de hond dan niet meer houden kan, was mijn vrouw "gevallen" voor de dwergdoggen, in het bijzonder de mopshond. Best wel al een heel oude wens. De mopshond is eigenlijk ook een boxer; een beetje heet wassen, nog heter langdurig drogen en je verkrijgt, komt uit bij de mopshond.

Ik kreeg van haar een waslijst mee van hoe de ideale mops er uit zou moeten zien. Maar waar vindt je die ideale mopshond.  En dus bracht ik vele uren door op het internet met zoeken en informatie verzamelen. Ja een mopshonden club . Maar hoe ging dat nu? waar vind je nu de voor jouw geschikte hond?

Ik bezocht de Winner in Amsterdam. Ik merkte op dat naast de wedijver van de leden om elk de mooiste hond te kunnen tonen, er ook veel werd gegeten. Niet een club voor afvallers dus. Maar ook veel naijver. want wie heeft nu de mooiste hond? en kan je daarvan dan ook een pup krijgen. Maar wel met veel kennis bij de leden over de mopshond en hoe daarmee om te gaan.  Inmiddels zijn we zelf ook lid van commedia.

Evita, moeder van zeven gezonde pups en verschillende andere nesten.

 

Het begin: mopshond (en).

Uma van de Karma House, Evita van Creme Brûlée en Sam Van Shaka's royal Kraal.

We vonden een prachtig teefje: Uma van de kennel Karma House van fokster Ankie met veel mophondenervaring en nog een mooie teef: Evita (Elin Bonny) van de Sunny Face van Creme Brulee  en vervolgens vonden we de reu Sam volgens de geboorteakte Bilbo van Shaka's Royal Kraal. Evita van de Sunny Face maakte een slechte start (ondanks een "gezond verklaring" van genoemde kennel, en bleek ernstig ziek. Door als pup gebroken mais te eten had ze een longontsteking opgelopen. Evy had ruim vier weken tijd nodig om te herstellen.  En zo hadden we in korte tijd drie jonge honden in huis.  Het uitlaten moest voorzichtig gebeuren. De wandelingen mogen net zoveel minuten duren als de jonge hond weken telt in leeftijd. En dus volgde voorzichtig uitlaten, spelen en weer uitlaten, heel veel dagen wandelen.  De nieuwe honden brengen de conditie van de baas weer op pijl.

 

In het begin: Vijf keer per dag uitlaten of meer.

Vier maal per dag er even uit en daarnaast elke dag nog een wandeling van minstens een uur.  De conditieopbouw bleek goed voor honden én baasje. De mopsen zijn altijd in voor een wandeling en zitten er niet mee als de wandeling wat langer wordt. Wel moet dan goed gelet worden op de temperatuur van de hond en de omgevingstemperatuur. Omdat mopsen graag hollen én omdat ze een extra dikke dubbele vacht hebben kunnen ze de warmte die hun lijfje produceert minder goed kwijt. Bij buitentemperaturen van meer dan 22 graden wordt het punt bereikt dat de ademhalingskoeling soms niet meer voldoende toereikend is. Zo nodig moet de hond extra gekoeld worden. Toen we dat deden vond hij dat hij opnieuw stevig kon gaan hollen. U moet hond dus tegen zichzelf beschermen  en niet oververhit laten worden.

Let op hun gewicht!

De gewichten blijven met drie tot vier afgepaste maaltijden per dag keurig tussen de negen en tien kg per hond. De reuen zijn wat zwaarder. Wel deze maaltijden altijd afwegen, zodat u goed weet wat uw hond eet per dag. En de taille van uw hond goed in de gaten houden. U moet de heupen kunnen blijven zien. Mopshonden lusten altijd eten. Sam, onze "playboy"hond, is prachtig uitgegroeid en heeft net de tien kg gehaald. Inmiddels zijn de dames zwanger geweest. Sam heeft stevig gesnoept van de moedermelk en is uitgezwaard naar 11,5 kg. En Uma weegt iets meer dan 10 kg nu in zwangere toestand 12 kg. en Evita komt op 9,5 kg.

Met dit trio gingen we op pad, shows bezoeken en "uitmuntend" scores sprokkelen voor de raad van beheer. maar vooral voor onszelf. Dat is ruimschoots goed gelukt.

 

Altijd dorst!

Zo kwamen we in het bezit van een heleboel jonge mopsjes.  Die bij de beide mama's de nodige melk proberen op te halen, waarbij het de pups niet uitmaakt wie er melk geeft, als er maar melk komt.  De dorst naar moedermelk heeft inmiddels plaats gemaakt voor honger naar brokken.  Die mopsjes zijn inmiddels allemaal vertrokken. En nieuwe pups zijn weer geboren.

Inmiddels is het kiezen: wie weg mag en wie mag blijven er niet eenvoudiger op geworden. De hondjes zijn allemaal even mooi. Maar kennen toch weer aparte verschillen. Ten slotte hebben we voor onze keus ook nog naar het karakter gekeken. Veel hebben er al een baasje gevonden. De hondjes groeien gestaag en worden ondeugend. Ook zie je al territorium drift. kortom ze worden groter.

 

Uma 

evita 

en sam

 

Nando

Nando is de zoon van Evita en Sam en ziet er prachtig uit. blond met een vleugje creme-brulee. Maar wel erg lief.  Hij woont inmiddels al weer jaren bij een lief bazinnetje en heeft het reuze naar zijn zin. Recent is Nando even terug geweest. en dat was een leuk weerzien. Nando herkende ons goed. En zowel zowel zijn bazinnetje als de andere leden van het gezin zijn dol op hem. 

Bijou 

Bijou is de dochter van Uma en Sam woont al weer vier jaar bij ons.  Tijd genoeg om ons met Bomba van de Wildpugs een mooie dochter te schenken: Nora  

Caitlynn 

Caitlynn is de dochter van Evita en Sam. Ze is reuze gezond en ondeugend. Ze heeft zeer veel energie. En dat mag iedereen weten. Voor de eerste keer op show heeft Caitlynn met 14 maanden uitmuntend gehaald.  We gaan oefenen voor de winner om dan ook uitmuntend te halen en dat is gelukt.

Nora

de vader van Nora komt oorspronkelijk uit Ruslans en heeft een vacht die tegen de koude bestand is . Nora heeft net als haar vader een grote donkere vlek op het voorhoofd. Nora is een spontane hond, altijd gereed om te gaan spelen

Carola

Carola heette oorspronkelijk Fleur, maar toen we een kleindochter kregen met ook de naam Fleur werd Fleur Carola.  Carola lijkt sprekend op haar moeder Evita (Evy) en heeft in Nora een fijne speel kameraad.

Gido 

Gido is de zoon van Caitlynn en Hilbrand Vom Ulmerhause en is net als zijn vader gitzwart. Gido is de lieveling van alle vrouwelijke bezoekers en dames die ons op straat staande houden. Het is een grote boef die regelmatig de boel op stelten zet. Gido is duidelijk aanwezig. 

Chiel

Chiel van de Second Corner is op 1 september 2017 bij ons komen wonen. Chiel is nu twee jaar oud en een prachtige reu. Chiel is ook Luxemburgs kampioen. Wij vinden zijn komst een versterking van ons Team Knuffelmopsen. Chiel gaat Sam Helpen bij zijn werk: de dames blij maken.

Honeybee

Honeybee is de jongste telg van ons team. de commentaren van de diverse dierenartsen die de overige pups uit dit nest controleerden variëren van fantastisch tot uitmuntend. voor ons reden genoeg om Honeybee te laten blijven.  

 

 

 

 

 

 

 

 

Algemene beschrijving inhoud website: 

Onze hobbies mopshonden, modelspoor en noodzakelijk: werkbare oplossingen bij benauwdheid.

U kunt hier informatie vinden over onze mopshonden en hun eigenschappen, hun en onze belevenissen en onze andere hobby's:  de modelspoorwegbouw met bij behorende elektronica en de noodzaak tot het bestuderen van de ademhaling van de mens om de problemen voorkomend bij de ademhaling effectief te kunnen bestrijden. En in dat laatste zijn we geslaagd.  

Honden in ons leven: 

Honden maakten altijd al deel uit van ons leven. We zijn met honden opgegroeid, onze kinderen ook. Altijd was er een hond. Wij en de kinderen weten niet anders.  En vaak was er meer dan één hond. Onze honden zijn echter meer dan alleen een hobby. Onze (mops)honden maken deel uit van ons leven, ons huishouden en ons dagelijks bestaan. Ze geven ons heel veel vreugde in voor en tegenspoed. ze houden ons fit. en dwingen ons tot bewegen.

Vragen over onderwerpen op de website 

U vindt hier informatie mopshonden en over het zelf houden en verzorgen van mopshonden. Tips zijn altijd welkom. Kijkt u rustig rond op onze website. Wilt u iets weten over mopshonden, onze mopshonden of andere thema's hier op de site genoemd of juist niet genoemd, aarzel niet en neem contact op! Wat we niet weten zullen we proberen op te zoeken. De site is nog in opbouw en dus nog lang niet compleet. 

 Gespot door onze fotograaf Freek.

 

Andere hobbies:

Ook is er een plekje op deze website voor twee andere hobbies, mijn modelspoorhobby: de bouw van modelspoor in schaal N, -- schaal 1 op 160. En lucht! wat is het ? Wat zijn de eigenschappen van de lucht die ons omringd? wat makt dat we benauwd kunnen worden? En hoe kunnen we beter leren omgaan met voorkomende benauwdheid / astma met als doelstelling: "Astma, no more astma".                                                                                                                                       Vanzelfsprekend is dit onderwerp ook van belang bij de mopshonden. Immers dezelfde principes betreffende ademhaling en koeling zijn ook bij de mopshonden van toepassing.  

De modelspoor hobby wordt al vele jaren beoefend. Na lid te zijn geweest van verschillende modelspoorgroepen en de verhuizing naar Almere werd het tijd voor iets anders. En heb ik in 2001 de modelspoorgroep Swiss-N-trak opgezet (Na)bouwend naar Zwitsers voorbeeld.  En al vele jaren zijn we samen met andere modelbouwers op goede wijze met die hobby bezig.

Toen in de jaren zeventig onze woon- en leefomgeving door gedogende ambtenaren en illegale vuilstort steeds meer vervuild bleek moesten we op zoek naar antwoorden. En dus volgde een ware zoektocht naar mogelijke oplossingen voor astma problemen,  een direct gevolg van genoemde luchtvervuiling. De uitkomst : benauwdheidsproblemen kunnen voor velen beheersbaar gemaakt worden.

De weergave op deze site is een klein deel van de uiterst succesvolle, inmiddels wat ons betreft voltooide zoektocht naar het begrijpen van de technische processen behorend tot de ademhaling. We zijn er in geslaagd een wetenschappelijk onbetwistbaar document te maken waarin de verschillende processen beschreven worden: de opname en afgifte van zuurstof van uit de atmosfeer tot in de rode bloedcel. En daaruit voortkomend vele proefnemingen en testen on te komen tot werkbare oplossingen om de hinder / de invloed van waarom benauwdheid, beheersbaar te maken / te beperken. Hoe om te gaan met die benauwdheid?

Oorzaken van benauwdheidsproblemen, astma komen bijna zonder uitzondering van buiten af.

Vrijwel alle oorzaken van genoemde benauwheden komen van buitenaf, waarop het lichaam vervolgens reageert. Maar welke oorzaken zijn dat dan? Slechts enkele beperkingen kunnen gerekend worden tot echte ziekten. We ontwikkelden werkbare oplossingen en probeerden die uit binnen het gezin. Ze bleken voor iedereen toepasbaar, voor hen die worden geplaagd met astma en copd?  We ontdekten de wetenschappelijke achtergronden van het functioneren van de ademhaling en ontwikkelden werkbare oplossingen voor wanneer het met de persoon in kwestie minder ging. Voor meer informatie over de twee laatsten items moet u even doorklikken. 

  

Hier wat meer over een deel van onze veelzijdige hobby's.

 In de tuin Evy met Sam en Uma.

 U treft hier aan: 

 

) Over onze Mopshonden:

Feiten, informatie, instructies en foto's over gedrag en leefwijze van mopshonden, ook over onze volwassen, heerlijke eigenzinnige mopshonden en hun puppy's. 

Kinderverhalen over Pug Joris. en   Gijs Gnas

-------

 

 

                  Uma,                                                      Evita,                                                    Sam            

         

 

en hun puppy's waarvan

                      Nando                      en                   Byou                           en ook al weer Caitlynn     

    

 

in onze buurt blijven. Inmiddels zijn er nu ook Nora,  Carola en Guido.

Over hun belevenissen zullen wij U berichten: 

 

Zie  ook bij : Onze honden, Puppy's, foto's, over ons en nieuws. en faceboek knuffelmopsen almere

 

Algemene karakter beschrijving van Mopshonden 

 

Mopshonden zijn levenslustige komische robuuste dogachtige honden in pocketformaat. Gesocialiseerde Mopshonden zijn buitengewoon vriendelijk voor volwassenen en kinderen. Maar zijn en blijven toch in alles een echte hond en prachtige sportieve kameraadjes. Dat laatste alleen als u niet toegeeft aan hun vraag om graag iets meer dan nodig te eten. Mopshonden zijn erg slim en intelligent. Mopshonden verrassen je steeds opnieuw. Mopsen vullen dagelijks je leven, ze houden je fit. Mopsen zijn als een schaduw altijd bij je aanwezig en volgen je soms letterlijk op de voet. Kortom het zijn betrouwbare, echte huisvrienden, die alleen, maar nog liever samen de baas vermaken. En als het kan op hem gaan zitten of liggen. Kortom ze zoeken veel het fysiek kontakt. Mopshonden zijn gezelschapshonden van bijzondere klasse, een formidabel formaat. En ze zijn onvoorwaardelijk trouw, totdat iemand met een brokje kaas aankomt. Mopsen zijn niet kleinzerig, maar moeten wél worden verzorgd. In Nederland worden door de rasvereniging erkend mopsen alleen in beige (fawn) met een zwart masker en geheel zwart waarbij de contouren van het masker jammer genoeg verdwijnen. In andere delen van de wereld komen mopsen voor met ook andere kleuren.

 

en verder informeert de site u ook over andere onderwerpen die onze belangstelling hebben:

 

 ) Astma en Copd:

Astma en copd zijn veelal fictieve aandoeningen welke voornamelijk dienen om de zakken van "gediplomeerde zorgverleners" en farmaceuten te vullen. Dat wil niet zeggen dat U geen hinder ervaart, maar wel dat U er beter mee kan leren omgegaan. Om zo Uw eigen leven weer onder controle te krijgen.

De verstrekte Luchtwegverwijders zijn voor U net zo dodelijk als roken. Ze doen ook hetzelfde: op termijn leveren ze ernstige schade op. Ook luchtwegverwijders verwijden niet. maar ze schakelen noodzakelijke filterfuncties uit die u nog zieker kunnen maken: ze leggen het vuiltransport lam en laten vuil dieper in Uw longen doordringen. Met alle gevolgen van dien.

Astma is ervaren hinder bij de ademhaling wegens vervuiling van Uw leefomgeving. Astma is geen, herhaal, geen ziekte, maar een toestand voortkomemd uit de samenstelling van door u ingeademde lucht. Ons doel is om onze astma en ook Uw astma/COPD ook voor u geheel beheersbaar te hebben én te houden. Dát is het positieve behaalde resultaat van het door ons uitgevoerde uitgebreid experimenteel wetenschappelijk onderzoek. We deden gedwongen onderzoek. Gedwongen wegens uitblijvende hulp.  En we vonden uitstekend werkende oplossingen betreffende het omgaan met en het uitde wegruimen van obstructies en de werking van het ademhalingsproces, astma én de uitwisseling in de longen van lucht/O2 en CO2 op de grenslaag van alveolair en bloedbaan.  We zullen een zeer grote reeks van processen op deze website stap voor stap gaan beschrijven.

Ook COPD behoeft niet langer dodelijk te zijn. Er bestaan uitstekende methoden om copd effectief uit te bannen. 

 

) Gasuitwisseling als onderdeel van de respiratie: 

Hinder bij de luchtbehandeling en de werking van lichaamseigen filters in de longen van de mens wordt astma genoemd astma is immers geen ziekte. Achter genoemde filterprocessen volgt de scheiding van zuurstof uit de resterende andere gassen van de ingeademde lucht en het transport van die zuurstof door de longwand tot in de bloedbaan. Door de "deskundigen"  vaag gasuitwisseling genoemd.  de werkelijkheid is geheel anders. Over de werking van de toepasselijke processen bij astma en over de gasuitwisseling zijn onder medici veel door henzelf gecreëerde fabels in omloop gebracht. Zeer veel medici blijken niet te beschikken over wetenschappelijk onderbouwde toereikende kennis, niet over astma, niet over COPD en niet over de gasuitwisseling. Wij wel. Sterker nog; de gasuitwisseling van O2 en CO2 blijkt ook controleerbaar, voor elk individu positief maar vaak ook ongemerkt negatief beïnvloedbaar  met relatief eenvoudige hulpmiddelen. Prestatie verhogend voor sporters en astma en emphyseempatiënten. Wij ontwikkelen hiervoor de XPOP, een luchtzuiverend apparaat, ook mobiel te gebruiken. De beheersing van de processen van de uitwisseling van zuurstof en CO2 op het grensvlak van de longen en de bloedbaan zal hier t.z.t. aan u worden uitgelegd. De XPOP is nu in de testfase. De resultaten stemmen tot tevredenheid.

 

) Modelspoorwegbouw de modelspoor hobby in schaal N door de modelspoorgroep Swis-N-Trak Almere :

Modelbouw in schaal N (1 op 160) door uitgevoerd door Modelspoorgroep Swiss-N-Trak in Almere naar voorbeeld van de Zwitserse BLS-SBB spoorwegen en meer. Diverse modules zullen worden getoond en besproken:

  

De foto toont hier één van onze modules in aanbouw. We rijden op twee nivo's. De module toont een hooggelegen enkelsporige bovenbaan voorzien van een "stenen boogbrug" zoals te vinden in Zwitserland bij de Rhätische Bahn. Daaronder verloopt een dubbelsporige hoofdbaan met hier lage boogbruggen over een bergbeek uitloop eindigend in een spoortunnel. Alles in schaal (1 op 160).

 

 

Aanvullende informatie: 

Voor en over de mopshonden zie de verschillende tabs.

over Astma en COPD : De oplossingen: Je hoeft er niet ziek van te worden en je hoeft er niet aan dood te gaan. De onderzoeken hebben tot goede reproduceerbare wetenschappelijke oplossingen geleid. Voor zeer velen haalbaar. 

Van noodzaak tot hobby. Uitblijvende resultaten van medici bij de hulpvraag voor onze kinderen dwongen ons tot uitvoering te geven van onze eigen onderzoeken op basis van eigen ervaring en beroepsmatig opgedane kennis van industriele systemen.

Dertig jaar lang, met grote onderbrekingen, realiseerde ik wetenschappelijk experimenteel onderzoek. onderzoek en de studie hebben de werking blootgelegd van de ademhaling en de beveiliging daarvan middels filters van binnendringend vuil. Het "disfunctioneren" van genoemde bescherming wordt astma genoemd. Altijd is er dan sprake van overbelasting, van te veel te verwerken vuil en of vocht. Of zeer fijn vuil, kleiner dan de vuildeeltjes behorend tot rookgassen van sigaretten ed. Met als studieresultaat van genoemde opgedane kennis voor ons grote, zeer effectieve verbeteringen in de bestrijding van astmahinder, met effectieve mogelijkheden ook in de huiselijke sfeer, ook voor astma-COPD-ers. Kennis, die we willen delen.

Langdurig medicijn vermindering blijkt probleemloos mogelijk. Aantoonbaar is gebleken, dat de handicap Astma een handicap is, die geheel onder controle te krijgen is door de drager bij het creëren en onderhouden van de voor hem  juiste leefomstandigheden. Ook COPD blijkt lang niet altijd chronisch te zijn en hoéft niet langer chronisch te zijn. De hinder van COPD kan met behulp van fysieke mogelijkheden / aanpassingen zeer ver worden ingeperkt of opgeheven. Op deze website zal uitvoerige uitleg komen over tal van voorkomende processen bij astma en COPD. En hoe u deze processen geheel onder controle kan krijgen, mogelijk samen met uw hulpverlener. Besproken worden oorzaak en gevolg: samenstelling van lucht uit de atmosfeer en de invloed daarvan bij lucht(vervuiling) op u en het verstoorde reinigingsproces in uw longen.

 

XPOP:

Voornoemde studieresultaat naar de werking van astma verplichtte tot verder onderzoek. Onderzoek naar de werking van de ademhaling. De studie verschafte inzicht in de werking van wat genoemd wordt "de gasuitwisseling" en daarmee van de hele ademhalingscyclus.  Maar ook de mogelijkheden om uw ademhaling/gasuitwisseling langs elektrische weg positief te beïnvloeden. Uw longen effectief reinigen bij u thuis gaat ook voor u tot de mogelijkheden behoren. Gewoon tijdens huiselijke bezigheden met een simpel technisch hulpmiddel, dat ook infecties bestrijdt. De testen met de XPOP worden daartoe uitgevoerd. XPOP kan het beste worden vertaald met meer energie uit verrijkte zuurstof verkregen uit uw directe omgeving. Uw leven kan er een stuk prettiger door worden. u krijgt weer controle over uw leven!

 

Modelspoor in schaal N bouwen in module vorm :

Nooit meer de modelbaan afbreken wegens verhuizing. De modelspoorhobby is een van de mooiste en meest gevarieerde hobby's om te bedrijven. De bouw van een eigen wereld als een soort kijkdoos met daarin treintjes als bewegende elementen. De hobby is een verzameling van kennisbronnen en vaardigheden die door de hobbyist creatief moeten worden samengevoegd tot een "bewegend" diorama. Door te bouwen in modulevorm (=demontabele secties) kan uw baan gemakkelijk worden uitgebreid en / of kunnen delen worden vervangen. U zult uw baan en nooit meer geheel behoeven af te breken voor de volgende komende verhuizing. U verhuist de modules eenvoudig  gewoon mee. Op de nieuwe locatie modules neer zetten en u kunt na een paar dagen al weer rijden. Aan de orde komen tal van aspecten van de modelbouw. Van uitgangsprincipes naar landschapsbouw en bedrading en besturing.

 

  Op de foto: Samengevoegde modules tijdens een opstelling in 2012 in de Intratuin Almere, waarop modelspoortreinen op twee nivo's  kunnen rijden. Op de foto links het bekende kerkje van Wassen in Zwitserland, nu geplaatst bovenop een dubbelsporige treintunnel. Met daarnaast een pleintje met zelfgebouwde "houten bruggen met daksparren" bekend uit het Berner Oberland. De bruggen zijn geslagen over de van bovenkomende beek welke diep in de rotsen is uitgesleten en over de daarnaast liggende sporen. De sporen voeren achter de bruggen de berg in middels een tunnel. Wegens een recente overstroming waarbij de spoorbrug werd beschadigd is die brug gedemonteerd en tresselpoten aangebracht.  blijkft er ruimte over voor landschapsbouw en doet de module niet overdadig aan. Hoog boven in de module staan nog wat berghutjes. De weg van af de kerk wordt vervolgd langs woningen uit Lenk langs de Oberriedstrasse van de lokale aannemer Freidig, waar we tijdens de wintersport langs kwamen op weg naar de piste. Onderweg:  voetgangers en koeien met de bekende gele richtingbordjes naar de knipperende overweg en het buitengebied, gevolgd door een galerij bekend van Albula III uit de Rhätische Bahn. Daarvoor het bekende kerkje uit Davos Sertig dörfli achter in het dal bij Davos bereikbaar via de met paard getrokken arrenslede in de winter.  Hoger op de berg staan huizen van de kleinere Z-schaal de het bergeffect accentueren uit Goms. Daarnaast de volgende module

Door gebruik te maken van optisch bedrog en "kale" hoge steile bergen met steunmuren en kunstwerken wordt diepte gecreëerd.

 

 

Disclaimer:

Deze website is door ons met zorg samengesteld. Honden zijn levende wezens en kunnen daarom doodgaan. Navolging van de hier beschreven processen is geheel voor eigen verantwoordelijkheid. Voor het verkrijgen van genoemde kennis en inzichten zijn talrijke bronnen geraadpleegd over een zeer lange periode. Niet meer is na te gaan welke bronnen dat allemaal zijn geweest. Sommigen bestaan ook niet meer. Ook zit er veel "eigen" materiaal tussen. Veel is ook noodzakelijk bewerkt. Mocht iemand van mening zijn dat materiaal van hem is gebruikt en zich daar aan storen moet hij of zij dat even laten weten dan kan het mogelijk verwijderd worden.

 

het genoemgen op menige avond 

 

en ja dit kan ook heel lekker zijn  

 

 

 

Lees meer: U vindt hier informatie over mopshonden, No more Astma en Modelspoor in Almere...

Astma, no more Astma. Astma no more.

Uw Astma en Copd inzichtelijk gemaakt. Niet langer meer fataal! Gemakkelijker omgaan met de hinder met voor ieder uitzonderlijk goed toepasbare resultaten.  

 

Groot Nieuws: er is een doorbraak bereikt in de behandeling van Astma en Copd.

Ik ben er in geslaagd sinds kort, mijn onderzoek naar de werking van de processen van de ademhaling te kunnen onderbouwen met een wetenschappelijke niet betwistbare  verklaring over de werking van de ademhaling: zuurstof van uit de atmosfeer tot in de rode bloedcel. Het slechte nieuws: veel artsen blijken onvoldoende kennis te hebben om genoemde processen te begrijpen. 

Astma wordt uitsluitend veroorzaakt door externe factoren, waarop het lichaam beschermend reageert. Beide genoemde factoren zijn dus beïnvloedbaar. Copd betreft de veranderingen van uw lichaam in de afgelopen jaren: uw lichaam slijt. Voor beide vormen van hinder bestaan vaak goede oplossingen. U hoeft er niet meer aan dood te gaan. Wel moet u weten wat er voor u gedaan kan / moet worden. Met een grote mate van zekerheid, al zal dat niet voor iedereen gelden, kan worden gesteld dat er goede werkbare oplossingen bestaan voor ASTMA en COPD patiënten, die hun leven daar door voor vele jaren verlengd kunnen zien, al dan niet na ingreep. Hier over komt nog veel meer. Op basis van bestaande kennis en ervaring is COPD beheersbaar te maken. Alleen uw arts zal meer moeten doen dan hij/zij tot heden (voor U) gedaan heeft

Inmiddels heb ik een eenvoudige grafiek kunnen ontwikkelen, waarop u en uw behandelaar gemakkelijk kunnen aflezen hoe groot de kans is dat er die dag bij dat of dat weertype obstructies zijn te verwachten bij die patiënt en onder welke voorwaarden. De grafiek biedt de patiënt zelf de mogelijkheid om te voorspellen en inzicht te verschaffen onder welke omstandigheden benauwdheid mogelijk kan optreden, opdat genoemde omstandigheden vermeden kunnen worden.  Laat u niet wegsturen. Vraag uw behandelaar naar oplossingen: hij noemt zich toch deskundige. Er bestaan goede en werkbare oplossingen. Ze zijn er! Dan gaat hij er maar naar zoeken.

Astma bestaat niet als ziekte.

Astma is geen ziekte, nooit geweest, maar Astma is het fysieke resultaat van een natuurverschijnsel, net zo als regen ontstaat bij afkoeling. De benauwdheid is een direct gevolg van natuurlijk processen waarvan de hinder wordt ervaren gedurende de inademing en soms ook uitademing. De obstructie, die dan wordt gevormd en dus de benauwdheid die ontstaat door de combinatie van vocht afkomstig van regen en wind en luchtvervuiling kan tot veel hinder lijden, soms fatale hinder. Het bezorgt iedereen! een handicap. Maar sommige personen hebben meer handicap dan anderen. Een handicap waarvan je soms wel last hebt en dan weer niet? Astma is ongrijpbaar? Onzin, astma is buitengewoon voorspelbaar. En voldoet gewoon aan natuurkundige wetten welke ook op u van toepassing zijn.

COPD, de verzonnen ziekte.

Ook COPD is, net als eerder CARA, een door artsen verzonnen ziekte om hun gebrek aan kennis van de inspiratie te verhullen. Astma en COPD zijn de (financieel) welkome " spookziekten" voor u bedacht door uw medische behandelaar(s) en uw pufjesleveranciers. Voor beide aandoeningen bestaan inmiddels goede en vooral haalbare oplossingen. Met COPD kun je oud worden.  Copd is een verzamelnaam voor veel aandoeningen waar voor de medische wereld geen oplossingen wil kennen.

Mijn astma weer onder controle.

Hoera!  Ik heb weer controle over mijn eigen leven. Ik controleer mijn astma!!  En dat kunt u ook!!!  Het is mogelijk om mijn astma nu zelf onder controle te hebben. Leer de verschijnselen (her)kennen. 

Astma kan en moet ook voor u glashelder zijn. U wilt weten waar u aan toe bent. Weten als u benauwd bent, waarom u dat bent. Weten wanneer u benauwd bent of gaat worden, waarom u op dat moment benauwd bent. Weg met alle vage beschrijvingen over nog vagere (al dan niet vermeende) ziekten van zakkenvullende farmaceuten. 

Luchtwegverwijders zijn geen echte medicijnen en dus geen oplossingen, maar blijken slechts tijdelijk te helpen, maar luchtwegverwijders zijn voor u net zo schadelijk als roken. U gaat er dood aan. Eerst benauwd, dan pufjes, dan nog meer vuil, dan  COPD, dan nog meer pufjes en dan gaat u dood! En dat is niet nodig. Immers luchtwegverwijders laten het vuil van vliegtuigen (contrails), schepen (shipsclouds), industrie en vulkaanuitstoot nog dieper in uw lichaam doordringen, waar het niet gemakkelijk meer weg komt.

Weg met de vele, geheel overbodige en op de lange duur zelfs schadelijke, op termijn dodelijke, hulpmiddeltjes van zogenaamde medisch geschoolde deskundigen. Die deskundigen durven die hulpmiddeltjes zelfs medicijnen te noemen, hoewel u er nooit beter van zult worden. Diezelfde genoemde deskundigen kunnen U echter niet vertellen hoe de ademhaling echt werkt. Toch zijn zij van mening dat zij u wél hun dure "goede" medicijnen kunnen voorschrijven, die van (slechte) invloed zijn op uw lichaam en ademhaling. Liefst heel veel en dure "medicijnen". Dat verdient beter. Astma is een kwestie van te veel zuur, vuil en vocht in uw directe leefomgeving, dat uw lichaam niet tijdig op lichaamstemperatuur kan brengen en opgehoopt vervuild slijm, dat door uw lichaam niet (tijdig) genoeg meer wordt afgevoerd. Effecten, die elkaar versterken. U kunt en ú moet er zelf voor zorgen úw longen en úw leefomgeving schoon en droog te maken. En vervolgens moet ú en kunt ú uw omgeving zo schoon en droog houden! Dat controleren van uw astma is veel eenvoudiger dan u denkt!

 

Verwijder longslijm.

Laat u niks wijsmaken! Weg met het luchtwegbelemmerend overtollig longslijm. De opdikking, de drie dimensionale vernetting van uw longslijm is een natuurlijke lichaamsreactie op de zuurder wordende lucht. De verdikte slijmstructuur kan meer water bevatten waarmee inkomende uit de atmosfeer afkomstige zuren beter worden verdund. Uw lichaam beschermt u, maar er is tegenwoordig op sommige plaatsen te veel zuur. Genoemde dikker geworden slijmlaag is een direct gevolg van de extra zwaveluitstoot van verkeer (transport en scheepvaart) en industrie. Zure regen richt grote zichtbare schade aan gebouwen en zandstenen beelden. In verdunde vorm zweeft dat zuur in de lucht. Lucht die door u wordt ingeademd. Het zuur in de lucht is ook afkomstig van steeds zuurder wordende oceanen door zware verbrandde stookolie met daarin veel zwavel gebruikt door schepen (zie shipsclouds en contrails). De lucht wordt ook beïnvloed door de variërende zuurgraad in de bossen en vergistende planten en schimmels. Met name in het najaar neemt de zuurgraad in de bossen toe. Het hele bos wordt dan door de regens één grote zure vergister. Een rottingsproces is gaan de blad vergaat. 

De door extra vocht en zuur opgedikte  longslijmlaag verkleint de luchtdoorgang naar Uw longen en vertraagt de vuilafvoer. Genoemd warm slijm is een goede warme voedingsbodem voor tal van infecties. Infecties maken de longslijmlaag plaatselijk nog warmer. Dát slijm MOET dus worden opgeruimd. Luchtwegverwijders alleen brengen het vuil nog dieper in uw longen, waar het steeds moeilijker te verwijderen valt. Luchtwegverwijders brengen uw dood snel dichterbij al lijken ze tijdelijk verlichting te geven. niet alleen worden de beschermende spiertjes lam gelegd maar ook uw vuilafvoersysteem, de trilharen, worden buiten werking gesteld. Dat noemen "hulpverleners" dan COPD. Ze bezorgen u nog meer ellende Accepteer geen luchtwegverwijders zonder longslijm bestrijders. 

 

Verlang uitleg!

Verlang heldere uitleg van uw hulpverlener waarom welke medicijnen voorgeschreven  worden! Luister kritisch naar uw hulpverlener! Accepteer niet alles wat hij/zij zegt! Blijf doorvragen. Vraag om een oplossing voor uw slijm / ademhalingsprobleem. En blijft hij/zij het antwoord schuldig, ga dan op zoek naar iemand die U wél op correcte wijze informeert. En helpt!  Accepteer geen sprookjes meer. laat hen uitleggen wat de ademhaling is en hoe het werkt. laat hem de gasuitwisseling waar het allemaal omgaat uit leggen en hij komt met een vaag verhaal. Laat u niet intimideren met dure woorden of door grote instituten. Vraag om de vertaling van door u onbegrepen termen, zodat duidelijk wordt wat wordt bedoeld.  Er zijn ook voor Ú goede en goedkope oplossingen. Ga niet meer accoord met vage omschrijvingen van niet bestaande ziekten als COPD ( een verzamelnaam voor wat hij niet weet) van uw arts, waarmee u letterlijk wordt afgescheept. Het feit dat hij het niet weet, te kort schiet, betekent niet dat er voor u geen oplossingen zouden kunnen zijn. Immers astma is geen ziekte, hoogstens een tijdgebonden vocht en vuil gerelateerde, beperkende handicap verbonden aan het heldere reinigingssysteem in uw lichaam. Hinder, dat zich elk jaar opnieuw manifesteert, wanneer vuil en (zuur)vocht in volume (te veel) toenemen.

 

Eis verbetering in de longreiniging

Accepteer geen nieuwe lading (medicinale) drugs zonder Úw voorwaarden. Die drugs zijn vergif voor uw lijf zonder uitzicht op langdurige verbeteringen! Accepteer vooral geen maagzuurremmers als pantoprazol. Dat beschermt wel de maagwand, maar in tegenstelling tot genoemde benaming wordt de maagzuurproductie niet gestopt, maar verhoogd. Die extra productie moet ergens blijven en bereikt het longslijm en geeft daar verdikking van het longslijm, leidt tot COPD en tot uw dood. Er bestaan goede alternatieven. Accepteer geen luchtwegverwijders als daarnaast geen oplossingen komen voor het daadwerkelijk schoonmaken van uw longen.

 

Uw verstopte riool maakt u toch ook schoon!

Immers als de rioolafvoer van uw toilet verstopt is, moet de afvoer worden doorgestoken en de rioolafvoerbuis worden gereinigd en niet tijdelijk kunstmatig worden vergroot tot de verstopping U fataal wordt. Want dat is, wat luchtwegverwijders u aandoen. Voor de slijmophoping / verstopping  in uw longen geldt hetzelfde als voor genoemde vervuilde rioolbuis. Die maakt u toch ook schoon.

 

Breek overtollig slijm af! Oplossingen worden zorgvuldig vermeden!

Overtollig slijm moet en kan worden afgebroken, opgesplitst en verwijderd. Dat slijm moet uw lichaam uit vóór het nóg slechter met u gaat! En het kan. Het doet u goed en hoeft niet duurte zijn. Het kan ook bij U. Er zijn korte, eenvoudige goedkope oplossingen, ook voor u. En de ervaren resultaten zijn fantastisch en blijven langdurig werkzaam. Genoemde goedkope oplossingen worden door veel medici zorgvuldig vermeden!! Omdat ze er niets aan kunnen verdienen, maar meer nog omdat medici de oplossingen niet (willen ) kennen. En instellingen als het astmafonds daartoe geen onderzoek willen of mogen stimuleren, of doen laten verrichten.

  

Inkijk in het luchtproces in de longen.

Bovenstaande foto toont het proces dat zich afspeelt in de lucht in de longen gedurende de inademing. Door drukverlaging treedt faseverschuiving op van water naar damp. Er ontstaat oververzadigde damp. Genoemde damp wordt gekoeld door de aanwezige koudere condensatiekernen en slaat op genoemde kernen neer in de vorm van water. zeer kleine druppeltjes worden zichtbaar door opvallend zonlicht. Genoemde neerslag op aanwezige condensatiekernen zal de massa en de afmetingen van deze kernen vergroten. De nu veel grotere kernen worden op bovenstaande foto net als bij mist zichtbaar.  

 

Tijdig uit de bocht vliegende vuilkernen!

Ook in de longen zullen koude condensatiekernen door condensatie uit de warmere oververzadigde lucht met water aangroeien. Genoemde condensatie moet de condensatiekernen tijdig opwarmen van de buitentemperatuur tot aan de lichaamstemperatuur. En dat opwarmen moet voordat de dieper alveolaire gebieden worden bereikt.  In de longen zullen centrifugaalkrachten de kernen tegen de wanden van de alveolaire kanalen doen aan slaan. Door hoger wordende snelheden vliegen steeds meer met water beladen kernen letterlijk uit de bocht. Door spiercontracties van de alveolaire kanalen wordt de diameter kleiner en dus kunnen luchtstromen in snelheid worden verhoogd. Meer vuil wordt zo "tijdig" vóór het bereiken van de alveolairen verwijderd. De lucht wordt "schoon" voordat de diepste delen van de longen worden bereikt.

 

Luchtwegverwijders doen dit effect te niet.

Het vuil dringt dan dieper de longen in waar het niet meer of zeer slecht kan worden verwijderd. Wordt de condensatiekern door toename van condensatie te groot dan kan dit leiden tot verstopping van genoemde kanalen leiden en daarmee de zuurstof uitwisseling belemmeren of zelfs verhinderen. Een condensatiekern die niet de lichaamstemperatuur heeft bereikt maar toch terechtkomt in de alveolair, zal daar door doorgaande condensatie blijven aangroeien. En de alveolair niet meer verlaten. het meegekomen water zal weer verdampen, het vuil en roet blijft achter in de alveolair/ Op röntgenfoto's wordt dat vuil aangezien voor residu afkomstig van roken, ook als u nog nooit gerookt heeft. Dat in de alveolair neergeslagen vuil gaat een belemmering vormen voor uitstromend CO2.  

Onderdruk wordt gecreëerd door vergroting van de inhoud van de borstkas. Door het optrekken van de ribben, het naar achteren brengen van de schouders of het omlaagtrekken van het middenrif of een combinatie van genoemde bewegingen ontstaat onderdruk die bij genoemde inademing lucht de longen doet instromen. Diezelfde onderdruk maakt van het aanwezige water in alle ruimten oververzadigde waterdamp. Gedurende genoemde instroming condenseert door het temperatuurverschil van de in de longen aanwezige lucht en de ingestroomde lucht een deel der aanwezige vochtige lucht op de ingestroomde condensatiekernen. Deze kernen nemen daardoor in grootte en massa toe tot in de lucht zichtbare waterdamp. Een soortgelijk proces is hier op bovenstaande foto zichtbaar geworden in een vervliegende wolk waarbij langsstromende lucht onderdruk creëerde, omdat de onderdruk verder van de berg afneemt.  Bij te grote temperatuurverschillen tussen ingeademde lucht en lichaamstemperatuur en ongunstige volume verhoudingen kan meer waterdamp en dus meer gecondenseerd water worden gevormd. In de bronchiale en alveolaire kanalen kan deze waterdamp leiden tot verstopping en dus (meer) benauwdheid optreden.  

 

Inhoud van deze astmapagina's:

Hier volgen een reeks van onderwerpen welke in de loop van de tijd besproken zullen gaan worden( niet persé in de genoemde volgorde):

Waarom deze website, onderzoeksrichting: longen én lucht, historische ervaringen, uitblijvende resultaten bij steeds tegengestelde meningen, wintersportervaringen, waarom niet meer Davos, Zehnhäusern en Alusuisse, Beatenberg, piekflow blazen, naar Rotterdam, Adelboden en Lenk, vlaggen om 1600 uur elke dag opnieuw, piekflow de verschillen, Mollierdiagram, de Persoonlijke Energie Balans - PEB-, enthalpie, condensatiekernen en hun gedrag, coronaerupties,  ionosfeer, zwevende elektronen, noorderlicht, seizoenen, herkomst aerosolen uit: vulkanen, zee, stofstormen, uitgebreide bos- en steppen-branden, roetproducenten als vervuilende vliegtuigen, roeteigenschappen, warmtegeleiding of wel het gebrek daar aan, zwavel afkomstig uit vulkanen maar vooral ook uit brandstoffen voor vervoeren en productie, het getal van Reijnolds, insufficiëntie inspiratie, opwarming van ingeademde lucht en het gebrek daar aan, de constructie van de longen, borstkas en middenrif, trilgoten en hun werking, pH-waarden en hun veranderingen door in en externe factoren,  maagzuurremmers worden COPD moordenaars, dode longruimten, flexibele longdelen en juist niet flexibele longdelen, centrifugaal krachten, kanalen van Lambert, wat is hun functie, de Matolokanalen, wat is hun functie, de wet van Boyle-Gay-Lussac, juist ook voor niet ideale gassen, zuurstof, de negen verschijningsvormen van zuurstof, tripletzuurstof, singlet zuurstof, de spinrichting van elektronen in een zuurstofmolecuul, ionenkanalen hoe werken ze, welke factoren zijn daarop van invloed, de elektrische beïnvloeding van de zuurstofopname in het bloed, co2 exhauststromen uit de bloedbaan en hun beïnvloeding, weg met alleen zuivere zuurstof, technieken om het leven te veraangenamen. Wat kunt u voor uzelf doen. Eenvoudige oefeningen verruimen de zuurstof opname. Vergroting van de effectieve longvolumen. Ionen generatoren wat doen ze en hoe effectief kunt u ze inzetten. Beïnvloedt uw leefomgeving positief.

 

De zon. 

Door de zon worden ons vele energievormen gegeven:

  1. Licht
  2. warmte
  3. elektronen emissies zichtbaar als poollicht
  4. elektromagnetische pulsen. zonder meet instrumenten niet waarneembaar.

Hoewel de eerste twee punten onmisbaar blijken te zijn voor de mens en de natuur zijn de twee punten drie en vier zeker zo belangrijk! 

Treedt binnen in de wereld van Sprites, Elves, Bleu ray's, kabouters, trollen en meer. Laat u niet misleiden. Deze uitdrukkinggen behoren tot de benamingen van elektrische verschijnselen die zich afspelen in de ruimte boven het wolkendek onder de ionosfeer, de zogenaamde Upper-atmospheric ;ightnings.  met benamingen als transient luminous event (TLE) en 

ELVES (Emission of Light and Very Low Frequency perturbations due to Electromagnetic Pulse Sources)

Elves zijn zeer kort durende roze licht verschijnselen niet eerder dan 1992 waargenomen welke overigens een diameter van soms 300 km kunnen hebben. de sprites zijn rood. de ray's blauw en zijn het helal in gericht. persoonlijk denk ik dat er veel meer gebeurt door dat trothtles  worden gevormd die bekend zijn als snelle voortstuwingsmotoren bekend van uit de ruimtevaart. de versnelde electronen bombarderen de in de dampkring rondzwervende en op gestegen stoffen uit vulkanen stormen en bosbranden. talrijke atomen en moleculen worden om gevormd en gaan in nieuwe klusters uiteindelijk weer afdalen naar het aard oppervlak. aan de klusters zijn grote hoeveel heden elektronen verbonden, die zorgen voor de ruimtelijke vulling van de onderlinge afstanden. 

  

Natuurlijke filters.

Zoals uw auto is voorzien van een regelmatig te vervangen luchtfilter ter voorkoming van binnendringend verwoestend vuil, zo is ook uw lichaam voorzien van luchtfilters. Er zijn verschillende achterelkaar liggende luchtfilters ter voorkoming van binnendringende verontreinigingen, die zich daar kunnen gaan vastzetten.

 

Astma is:

Astma is de soms voelbare handicap als gevolg van de werking van de in het lichaam aanwezige actieve natuurlijke filters. Genoemde filters kunnen het lichaam zeer effectief beschermen tegen binnendringend vuil in diverse afmetingen afkomstig uit verschillende bronnen. Bescherming tegen vuil dat van buitenaf de longen is binnengekomen gedurende de ademhaling. Uw lichaam gebruikt voor genoemde bescherming sensoren, water en afvoermechanismen. Het lichaam kan op de verschillende vuilbronnen verschillend reageren, beschikt daartoe over verschillende typen sensoren, die naar de aard der verontreiniging worden ingezet. En de beveiliging verder aansturen middels spierreacties. Het gewicht, de massa van genoemde verontreinigen, zwevend in de luchtstroom wordt door condensatie vergroot. Het vuil wordt met centrifugaalkrachten uit de luchtstroom gehaald. Ook kan de luchtsnelheid door contractie van spiertjes lokaal worden aangepast. Dit leidt tot hogere luchtsnelheden. En wel zodanig, dat bij de volgende vertakkingen in de alveolaire kanalen de massa van de verontreiniging de richting van de veranderde luchtstroom niet meer kan volgen en tegen de slijmlaag aan slaat. Het vuil komt in de slijmlaag terecht. De slijmlaag die met behulp van trilharen het ingevangen vuil weer moet afvoeren.  LET OP! Spierverslappers als luchtwegverruimers laten het vuil dus dieper in uw lichaam binnen dringen en verergeren zo uw problemen. Reacties van het lichaam kunnen zijn: verdikking van de slijmlaag bij verzuring afkomstig van externe bronnen of lichaamseigen zuren, door vernauwing van de kanalen als allergische reactie op andere stoffen en de veelal veel kleinere kernen. Maar pas op voor verkeerd werkende medicijnen zoals maagzuurremmers. Deze kunnen uw dood worden. Genoemde benaming is bij bepaalde uitvoeringen "maagzuurremmers" onjuist. De maagwand wordt verdikt, maar de zuurproductie niet geremd. Zuur afkomstig uit de maag (reflux) heeft op de longsensoren hetzelfde effect als (zwavel)zuren die van buiten af komen. En dus neemt de dikte van de slijmlaag toe en treedt vernauwing op.

 

Onbekende luchtfilters in uw lichaam.

Het zijn deze filters waarvan het bestaan in brede (medische) kring niet bekend is en waarvan de werking door vele medici en hun hulpverleners niet begrepen wordt. Worden genoemde filters overbelast dan kunt u genoemde overbelasting als astma ervaren.

 

Oplossingen:

Met een paar eenvoudige handelingen kunt u de ervaren hinder sterk reduceren. Benauwd: neem een haarfohn en adem de warme lucht gedurende ca. tien minuten in. Zorg voor schone lucht en een goede nachtrust: slaap op voldoende afstand van de grond. Op de grond en vlak daarboven is de meeste stof aanwezig. .Gedurende de nacht zakt dit stof naar de grond vaak geholpen door dalende ruimtetemperaturen. Zorg dat uw woning voldoende droog is. Ventileer alleen overdag. Uw lichaam heeft minder energie nodig om de dan drogere ingeademde lucht op lichaamstemperatuur te brengen. Daarna zult u zich een stuk beter voelen. Het waarom en de werking van de filters zal verderop op deze website gaan worden verklaard.    Uitvoering geven aan hier beschreven verrichtingen is altijd voor eigen verantwoording, is altijd voor eigen risico.

 

COPD bestaat niet!!   De welkome "spookziekte" van uw behandelaar.

Veel door medici niet begrepen hinder wordt gemakshalve COPD genoemd. Copd is de welkome spookziekte. De D van disease is uit het Engels vertaald: ziekte. Maar een gebrek is geen ziekte! Een gebrek als een gescheurd middenrif is geen ziekte maar wel een probleem. Door de "scheur" ontstaat in uw longen niet voldoende onderdruk. Dat wordt een probleem bij uw ademhaling.  Maar vaak een te verhelpen probleem. Ook de C van chronisch blijkt niet zo chronisch als wordt beweerd. Meestal helemaal niet! Na een grondige reiniging van uw longen blijken ze lange tijd weer goed te werken. Infecties blijven dan uit omdat de voedingsbodem voor die infecties verdwenen is. 

Door grote open ruimtes ontstaan door beschadiging af te sluiten van de buitenlucht dmv een ventielklep gaat de rest van uw long weer normaal functioneren. ook u kunt dan weer beter functioneren.

De meeste medici kennen echter geen praktische oplossingen of willen ze niet kennen.

De farmacie, die vaak ook patiënten-verenigingen controleert, vindt het "niet lonend" om naar passende effectieve en goedkope oplossingen te zoeken. Maar de farmacie wil u wel verslaafd maken aan hun medicijnen. Sterker nog. Goed werkende effectieve medicijnen worden met onterechte onderzoeken naar de prullenbak verwezen, omdat er minder aan verdiend kan worden.  Die hulpverlener zegt al snel: "Ik weet het niet, U heeft COPD", is voor vele hulpverleners een heel gemakkelijke kapstok. En de geldstroom gaat voor de behandelaar /hulpverlener weer lopen. Immers de hulpverleners weten ook écht niet wat COPD werkelijk is en komen met vage beschrijvingen.

 

Kennisgebrek bij medici

Het gebrek aan actieve toegepaste natuurkunde kennis betreffende de werking van de longen bij vele medici is ronduit verbijsterend groot. Ja, helaas vaak ook bij uw arts, hij studeerde medicijnen, geen (bio)techniek. Het mankeert bij velen van hen aan simpele basisopleiding, aan kennis van werktuigbouw, elektrotechniek, electronica, ionenkanalen en hun werking, de beïnvloeding van ionenkanalen, magnetisme en kwantummechanica, radicalen en fotonen  en luchtbehandeling en biotechnologie. Genoemde begrippen zijn bewezen begrippen / economisch natuurkundige toepassingen uit het bedrijfsleven, maar ook van toepassing op het menselijk lichaam. De werking is precies gelijk.

 

Vermoord door uw ondeskundige hulpverlener?

Genoemde basiskennis bevindt zich niet in het vakkenpakket van de medicijnenstudent. Dat is een ernstig tekort in de opleiding van hen die zich later medicus willen noemen! En om je daar als arts nu zelf in die basiskennis te verdiepen, kost de meesten te veel moeite. De gemakzucht slaat toe. Afwijking van de mening der gevestigde "farmacie" orde kan zelfs het functioneren van de arts in gevaar brengen. Het is dan makkelijker om niks te doen.

Maar genoemde tekortschietende artsen hebben over úw astma wel een mening op hun spreekuur! Die artsen zijn een gevaar voor U. U loopt een bijzonder groot risico om op basis van hun gebrekkige kennis en een veruit onvoldoende onderbouwde informatie en kennis langzaam maar heel zeker te worden vermoord door uw ondeskundige onbekwame hulpverlener. Bijvoorbeeld door het onbeperkt voorschrijven van luchtwegverwijders zonder voorzieningen en passende maatregelen om genoemde luchtwegen effectief te reinigen en schoon te houden. Genoemde luchtwegverwijders laten meer ( zuurder) vuil dieper in in longen toe. Ook maagzuurremmers als pantopropazol (die geen echte maagzuurremmers zijn) worden voorgeschreven waarbij de nadelige invloed op uw ademhaling in onvoldoende mate bij behandelaars en apothekers bekend is.

 

Noodzakelijk astma onderzoek loont.

Wij hebben wegens uitblijvende resultaten bij de behandeling van onze kinderen wél uitgebreid aktie ondernomen. We moesten wel. De artsen lieten ons "letterlijk" in de steek na dikke rekeningen te presenteren overigens zonder dat resultaten werden geboekt. We zijn gaan onderzoeken, experimenteren en studeren. We zijn er in geslaagd bepaalde inhalatieprocessen in ons lichaam, onze astma, te leren beheersen en beheren door het doorgronden van de procedures behorend bij de ademhaling en astma, gebruik makend van en gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde elders bewezen proceskennis. Ook onze kinderen profiteren hiervan, want de gevonden technieken en waarden zijn voor iedereen toepasbaar. dus ook voor U.

 

Inspraak zonder inzicht, geeft uitspraak zonder uitzicht!  

Genoemde medici met gebrek aan kennis, en daar zijn er velen van, zijn een gevaar voor hun patiënten. Het gebruik van hun pillen, die genoemde "medici" in alle varianten kunnen beschrijven is op termijn dodelijk! Net zo dodelijk als roken. Zie de beschrijvingen over de organisatie GOLD, een samenwerkingsverband van farmaceuten. Over het waarom van de toepassing der specifieke medicijnen kunnen genoemden vaak geen gegronde redenen opgeven. Ze doen maar wat. Als de patiënt maar (snel) weer buiten staat en gedeclareerd kan worden. Veel van wat COPD wordt genoemd, blijkt in de meeste gevallen helemaal geen ziekte te zijn, maar achtergebleven vuil en een of meer of een combinatie van gebreken, die met eenvoudige middelen kunnen worden opgeheven. Vaak simpele ingrepen met voor de patiënt verstrekkende positieve gevolgen, zoals terugkeer in het arbeidsproces of dagelijkse routines. Niet ingrijpen met "foute" medicijnen kan voor diezelfde patiënten fataal zijn.

 

Astma is geen ziekte

Astma is geen ziekte maar het gevolg van reversibele natuurlijke processen bij de reinigingspreventie van de longen. Iedereen kan er van afkomen / de hinder inperken.

 

Waarom deze website?

Toen wij werden geconfronteerd met wat astma werd genoemd bleven de oplossingen van de medici uit. De informatie als die al kwam, bleef vaag en zeer vaak tegenstrijdig. De longarts en de psycholoog bleven elkaar tegenspreken en niet uitleggen wat astma is. De stortvloed van informatie van medische zijde is er op gericht om u veel medicijnen te laten gebruiken. Ook als dat niet nodig is.

Deze website komt met werkbare effectief gebleken technieken waarover u hier wordt geïnformeerd.  Die technieken zijn uitgebreid getoetst.

Door uitvoerig noodzakelijk experimenteren en langdurige studie naar de werking van de onderdelen van de ademhaling durven wij te stellen dat we de invloeden waardoor astma zich aandient beter begrijpen. We hebben geleerd de factoren die hinder veroorzaken te kunnen controleren. Die hinder te verminderen. We hebben geleerd er mee om te gaan. We gebruiken andere meer voor de hand liggende middelen om de hinder te bestrijden, te elimineren dan de "reguliere" deskundigen, die astma niet kunnen verklaren.

 

Wetenschappelijke onderbouwing van oplossingen

Wij beschikken wél over wetenschappelijk volledig onderbouwde verklaringen betreffende de werking van astma. Het medicijngebruik met de bijbehorende nadelige gevolgen kan dien ten gevolge sterk worden verminderd. Soms is alleen een (beperkte) onderhoudsmedicatie nodig wanneer u onvoldoende tegenmaatregelen neemt. Wij denken dat de door ons "herkende en ontdekte", algemene natuurkundige principes op iedereen van toepassing zijn.  Genoemde principes op commerciële basis worden, al jaren overigens, zeer professioneel gebruikt in andere vakgebieden dan de medische vakgebieden. het zijn bewezen technieken.

 

Geen medicus die kon helpen!

Toen ons gezin werd geconfronteerd met huid en ademhalingsproblemen wegens toegenomen vervuiling door fijnstof en door chemische dampen afkomstig uit door overheid gedoogde maar illegale lozingen in Utrecht vonden we geen medicus die ons kon helpen. Na lange tijd verscheen het woord astma. Wegens uitblijvende resultaten bij het raadplegen van velen die zich uitgeven voor medicus betreffende astma, heb ik in de jaren tachtig besloten om als technicus zelf onderzoek in te stellen naar de processen optredend bij astma. Nu na al die jaren kan ik zeggen:  de processen behorend tot de ademhaling met astmahinder  kan ik wetenschappelijk onbetwistbaar onderbouwd verklaren. 

Op deze website zal ik in de loop van de tijd aantonen dat u uw astma geheel zelf kunt beheren en dat zeer veel van de pillenverstrekking moet worden beschouwd als verregaand overbodig, slechts dienend als chronische (goud)geldstroom voor de farmacie en de in hun denkwijze werkende behandelaars. Veel van deze medicijnen kennen bijwerkingen die tot grote schade leiden voor de gebruikers. 

 

Normaal functionerende longen.

Door de natuurlijke werking van de longen te stimuleren gaat de mens weer "normaal" functioneren en keert de persoonlijke energie weer terug. Met schone longen kunnen de longen beter functioneren. Ook de vuilafvoer gaat dan weer efficiënt werken. De basisvoorwaarden waardoor infecties kunnen ontstaan nemen drastisch af. En daardoor neemt ook het aantal infecties sterk af. Doch niet alleen voor astma patiënten is er hoop. Nieuwe mogelijkheden komen in zicht met nieuwe maar betaalbare apparatuur XPOP niet alleen voor astma, maar ook voor COPD, emphyseem en andere aandoeningen komen nieuwe mogelijkheden inzicht. 

 

Benodigde energie 

Voor het functioneren van een lichaam dient energie te worden opgenomen én te worden verwerkt. Soms zijn er tekorten. Een bekend voorbeeld is de zogenaamde hongerklop bij wielrenners. Wanneer dit optreedt is letterlijk de brandstof op.  Naast de voeding, dat een lichaam opneemt, is er ook zuurstof nodig dat via de longen in het lichaam wordt opgenomen, om genoemde voeding ter plaatse om te zetten in energie. 

 

De longen vergeleken met een  luchtpomp.

Het lichaam beschikt voor genoemde zuurstofopname over een grote luchtpomp, gevormd door de borstkas de borstkasspieren en de middenrifspier. Zowel de bewegingen van de optrekkende ribben als het omlaag trekken van het midden rif doen in de borstkas onderdruk ontstaan. Via neus en of mond stroomt directe omgevingslucht naar binnen, bestaande uit grotendeels stikstof en ca 20% zuurstof en een hele boel ongewenste vuildeeltjes. Beter bekend als fijnstof, signaalmoleculen, airosolen en condensatiekernen. 

Puppy nieuws.  

Wij hopen in november weer mooie pups te hebben. 

 

De commentaren van de respectievelijke dierenartsen die de vertrokken pups uit dit nest hebben gecontroleerd waren dermate lovend dat we besloten hebben Honeybee te houden.

Hummeltje heeft een mandje gevonden en voor Honneybee bestaat niet langer meer een optie

Hoera er zijn puppies van Uma en Sam. Ze hebben in juni gezorgd voor een prachtig nest:  een reu en vier teefjes. Een paar mopsjes zijn reeds vertrokken. En ook de overigen mogen weg. Voor meer fotos zie ook Facebook knuffelmopsen Almere.

 

Fokplannen !!

Binnenkort verwachten we weer mooie nesten. nieuw in onze kennel is Mr. Chiel van de Second Corner, een prachtige jonge reu, die ons mopsenteam komt versterken. Wij verwachten veel van hem. 

 

Verwacht: naar we hopen in november  een nest van

Chiel van de Second corner   en    Nora van de Knuffelmopsen  dochter van Byou dochter van Uma en Sam. inmiddels heeft hij ook met de moeder aan gepapt en denken wij ook rond 1 december een nest van Byou te hebben 

 

andere opties 

 Chiel van de Second corner      met Caitlynn  of Carola  

Chiel werd door de dames met veel spontaniteit begroet, welkom geknuffeld, zo hoort dat bij knuffelmopsen. En de dames zijn duidelijk van hem gecharmeerd.

 Binnenkort verwachten we dus weer pups.

 

Dekreuen:  

Voor geïnteresseerden zijn ter beschikking twee dekreuen:

status: Uitmuntend, test spermaproductie uitmuntend, vrij van Patella, duurtest goed doorstaan. er is ons niets bekend van oogproblemen:

1)  Bilbo van Shaka's Royal Kraal en

2)  Chiel van de Second Corner.

Bent u geïnteresseerd in een dekking dan verzoeken wij u met ons contact op te nemen.  

 

Deze keer gaat het spannend worden 2016. Caitlynn is voor de eerste keer gedekt en wel door een mooie zwarte mops Hilbert zoon van Frederique Van Vom Ulmer Haus. Dus wat er komen gaat? We weten het nog niet. 

Inmiddels weten we meer: Caithlynn heeft als echte mama regelmatig gespuugd en heeft vreetbuien. boven dien wordt ze ronder en ronder!!!!  Caithlynn moet dus zwanger zijn.  

 we wachten af> Spannend!!  Uiteindelijk werd Guido Geboren. Een prachtige zwarte morsreu, waar we erg blij mee zijn. 

 

Hulpmiddelen bij een bevalling:

Het heeft geholpen. Op advies van een Belgische puppyliefhebber uit Antwerpen hebben we achter de mops Uma een kaarsje gezet. De puppen zouden dan op het licht afkomen. Wel dat deden ze. We hebben prachtig poppen gekregen. 

Wel namen ze de tijd maar uiteindelijk zijn ze met vijf. 

Evy met Sam  al weer enige tijd geleden

De vooruitzichten zijn goed. Op de ròntgenfoto waren al veel koppies te zien maar het was te druk om ze allemaal te tellen . 

Hier over weten we binnenkort meer. Vandaag werd er weer gespuugd, nu maar afwachten.

Deze week een geslaagde dekking gerealiseerd. Nu afwachten of Sam inderdaad weer vader worden gaat. Zo ja dan weten we  dat we eind maart een nest mogen verwachten.  ja Sam en Evy hadden een prachtig nest. 

aan het eind van het jaar verwachten we nog een nestje met Caitlynn en Chiel........

 

 Van Byou en Bomba hebben we een mooie dochter Eleonora we noemen haar Nora

In september 2015 waren we op de jonge hondendag van Commedia. Aanwezig waren 24 nesten van pups alle geboren in 2014, waarbij het uiterlijk van het hele nest mede aan de hand van de ouders werd bekeken. En hoewel geen scorecijfers werden gegeven werd het nest van Evita Met Sam van vorig jaar behorend tot de drie beste beoordeeld. 

En daar zijn wij en de puppy eigenaren erg blij mee!  gefeliciteerd.

 

Wachten op spannende tijden. Het bleek vergeefs. Byou is niet moeder geworden van een stel mooie pups. 

Byou is weer terug van Ollie en ziet er blozend uit alles is goed afwachten dus.  Oliver Hardy van Shaka's Royal Kraal

Uitbreiding Ollie gaat nog meer actief zijn en wel met Issis. We moeten gewoon geduldig zijn. 

2015 mei Byou is op bezoek bij Ollie van Shaka.s Royal Kraal. Volgende week weten we meer en dan maar afwachten of ze weer hun best zullen doen en ons blij maken met mooie mopsjes. 

en Evita met ? 

2015 van Uma mochten we nog geen mopsjes verwachten doch verder in het jaar komen er diverse opties

Uma met Sam

2015  Krijgen we weer puppies? We weten nog niks. maar wat niet is kan komen. met vijf zes weken weten we meer. en gaan we mogelijk weer van die kleine stuiterballen van mopshondjes genieten. 

Zijn  naar de Darts geweest. Alles gecontroleerd en goed gekeurd, honden kern gezond, vrij van patella.  Morgen krijgt Ollie zijn vreugde dans. 

24 maart 2015 helaas het ziet er naar uit dat een van de twee niet voldoende zijn best heeft gedaan. dit voor jaar geen puppies.

Dit najaar drie maal kans. nu nog een paar mooie reuen vinden 

2014 nov 21 Al onze mopsjes in middels al twee kg zwaar, hebben een nieuw mandje gevonden en gaan binnenkort vertrekken. Caitlynn gaat blijven maar daarom niet getreurd. in 2015 hopen we weer op een of twee nestjes nieuwe mopsjes.  Geïnteresseerd? Geef u op voor de wachtlijst! 

2014 september Hoera Evy  heeft pups gehad twee teven en drie reuen !

Mops Evy is zwanger van Sam en we zijn in blijde verwachting.  het schiet al op. Evy wordt lekker rond.

Inmiddels groeien de mopsjes als kool.  de twee teefjes blijven wat achter. Maar niet veel. Dagelijks worden de mopsen gewogen. En inmiddels hebben ze ook namen gekregen, maar voorlopig duiden wij ze met kleuren die ze op hun oortje hebben gekregen. We kennen cedricpai, caitlinn, casanova, cooper, catinka. Bedekte de kleur eerst het hele oor. Inmiddels is het nog maar een heel klein puntje. Gisteren werd in 24 uur op een eigen lichaamsgewicht van 710 gram er 71 gram bij gegeten. Vandaag was er dus niet zo veel honger maar dat namen de anderen dan weer waar. Dagelijks  groeien de pups gemiddeld 35 - 40 gram. iets wat voor de moederhond een geweldige inspanning kost om aan melkvolume te produceren. De eersten krijgen dus al wat mousse. Dat wordt heel lekker gevonden. Mam krijgt voeding voor elke maaltijd op lopend tot bij een kg per dag. Best veel dus. maar dat belet niet om nog om wat extra's te bedelen. 

Afgelopen zaterdag 27 september 2014 heeft Evy vijf pups gebaard: drie reuen en twee teven. met moeder gaat het goed. de pups racen nu al door de werpkist heen.  We zijn al goed gegroeid.

Onze Evy begint al sp

annend rond en b

ol te worden. Nog 10 dagen en dan is het zo ver. er zijn drie levendige pups aan getroffen. de rest was nog niet zichtbaarDe werpkist staat al klaar en wordt dagelijks geïnspecteerd. Vorig jaar droeg Evy tien puppy's. Wanneer we Evy vergelijken met vorig jaar gaat het dezelfde kant op. We wachten af. 

2013. Er waren dertien Puppies beschikbaar. Kijk maar naar onze groepsfoto. We zijn met veel geweest. Maar hebben allemaal een fijn plekje gevonden.

Onze mama's hopen ook het komende jaar weer op nieuwe mopsjes. Belangstelling? Schrijf u in. we verwachten ze in augustus mogelijk eerder. Mocht u geïnteresseerd zijn in de aanschaf van een mopshond, bel of mail dan naar  de fam Schippers 0365468238 of h_schippers+kpnplanet.nl.   Wilt u wellicht later een hondje? Mail ons. en vertel wat u de pup te bieden heeft, motiveer uw verzoek. 

We zijn gekomen met vijf teefjes en acht reuen! En wonen bij onze twee mama's en we zien ook papa elke dag, want hij woont ook bij ons. 

Nog lang zochten TWEE mopsjes naar een nieuw baasje. Er zijn al elf mopsjes die een nieuw baasje hebben gevonden.

  

Hoera er zijn puppies geboren.  De mopshonden Evy en Uma hebben samen 13 puppies van vader Sam. 

We mogen al naar onze nieuwe baasjes. 

Ter vermijding van spam svp het plusje door een @  vervangen.

  

 Wachten op wat er komen gaat! Meestal eten. Soms ook een wandeling met papa of mama.

 

Samen in de tuin

 

 Samen buiten spelen. 

 Lekker slapen met zijn allen.

 

 

Zowel de moeders Uma en Evy als ook vader Sam zijn dagelijks aanwezig. De moeders leverden een fantastische prestatie en de pups in de  nesten van 28 juni (8 x reu ) en 8 juli (5x teef en 1x reu) groeien voorspoedig. De grootste is van 160 gram nu uitgegroeid tot 2,5 kg.  Op 30 oktober zijn we 3,4kg. 

Mopsen houden van comfort zoals hier onder te zien is en hebben graag een dak boven het hoofd. 

 

 We zijn zwanger juni 2013 en we proberen het uit te houden.

 

En toen waren we er plotseling de zonen van Evita  foto van net na de geboorte. Het blauw zijn de nagelstreng klemmetjes

Kom allemaal niet zo dringen.   Bij moeder aan de tap. met waterverf kan de baas zien wie wie is. Later ging de verf er toch af en kregen we allemaal een gekleurd bandje.

Elke dag is het een feest om die slobberaars aan het werk te zien. Wie verovert het beste plekje. Wie eet het snelst. Daartoe lijkt alles geoorloofd. En dus klimmen we over elkaar heen om de beste plaats te bemachtigen. Maar wat als je tap leeg is gezogen. Dan ga je snel zo nodig met geweld op zoek naar een volgende tepel. Het voordeel is dan: er is nog een tweede moeder. Maar soms komt papa Sam ons poetsen. hij steekt dan zijn neus onder osn en dan ben je je tepel kwijt.

 25 juli Vandaag hebben we onze eerst pap gehad, nou ja, gehad?  We kregen allemaal een lepeltje om eens te proeven. voor sommigen van ons was dit niet genoeg. en dus gingen we met poten en al midden in de bak staan. 

Kleindochter Madelief (7) mocht de puppy's voeren met pap van rijstebloem en geitenmelk. Later was nier meer duidelijk wie er het meest kleefde: de puppy's of Madelief. Een feest om te zien was het wel.

Later heeft moeder Evita ons allemaal gewassen. Overal zat pap. Later hebben we hebben we geleerd dat er genoeg voer was. we zijn al lekker groot. 

 

 


 

Welkom bij de modelspoorgroep Swiss-N-Trak Almere.

Naast de hobby van de mopshonden hou ik mij al vele jaren bezig met modelbouw.

 

Het Clubhuis van onze groep bevindt zich in Het buurthuis De Inloop op het s'Hertogenboschplein in Almere. Daar zijn we van ca. 7 tot 10 uur elke donderdagavond bij elkaar.  

 

Wat doen we zoal op onze modelspoor bouwavonden?

Elke Donderdagavond komen we bij elkaar. We houden dan  Bouwavond of rijavond. Dat houdt in dat we ons met alles betreffende de modelbouw bezighouden. Ontwerp, besturing, bediening, electronica. We bouwen aan alles wat onze banen nodig hebben en houden ook tussendoor rijdagen en drinken tussendoor een biertje of wat fris aan de bar.

Kom eens kijken naar onze nieuwe zes meter lange modelbaan in aanbouw. Deze blijft hoewel zeer presenteerbaar, voorzien van groen een dorpjes huizen en begroeting altijd weer geschikt voor verbeterpuntjes. Soms ook verschijnt er plots een nieuw deel van een bergbeek voor wild water varen. Zo worden her en der op de baan steeds weer nieuwe thema's aangebracht.  

De modelbaan is zo ingericht dat er op twee nivo's kan worden gereden. Niet alleen digitaal gereden,  maar ook Via een Computerprogramma Railroad bestuurd. We gebruiken hier voor het duitse programma railroad. Dat programma is zeer toegankelijk en door alle leden te bedienen: zeer gebruikers vriendelijk.

Er zijn nu drie banen in aanbouw: een baan bestaande uit zeven modules: een bovenbaan als zou hij in Graubunden liggen en daar onder  een dubbelsporig paradespoor waar treinen wissellend van uit de achtergrond kunnen worden getoond. Inmiddels gereed voor shows. Een proefbaantje om de elektronica en besturing te leren kennen. En een modulebaan, met delen uit het hooggebergte, onbeperkt uitbreidbaar. Inmiddels zijn er een zestal nieuwe modules waar al wat op gereden kan worden: een groot station "Hengerten"met vijf sporen gelegen op twee modules. Daaraan verbonden een fiddleyard waarop een tweesporige omkeer bocht. Deze opstelling kaakt het mogelijk om uit genoemd station meerdere treinen tegelijk te laten vertrekken of aankomen. Wat goed is voor een levendig spoor bedrijf. Uiteindelijk is het de bedoeling de baan verder uit zo te breiden zodat er een grote spoorbaan onstaat waarop treinen kunnen rondrijden. 

Een nieuwe spoorbaan bouwen.

We willen ook nog graag een modulebaan bouwen uitgevoerd als een dubbelsporige hoofdbaan op een nivo. mogelijk te koppelen met voornoemde baan. 

Wij zijn ook te vinden op https://swissntrak.wordpress.com en twitter.

Ons Grote voorbeeld: de treinen uit Zwitserland.

Het Alpengebiied, in het bijzonder Zwitserland biedt ons talrijke voorbeelden en is ons grote voorbeeld voor de spoormodelbouw. Daarom ook bij ons landschap en treinen met "bergen" in de modelbouw in schaal 1 op 160. Maar andere bouwvormen,  ook in andere schalen zijn mogelijk. h0m, schaal Z bijna alles kan 

Besturing van de modelbaan.

Onze banen kennen digitale an analoge besturing. digitaal besturen is ook mogelijk door het inzetten van een computer, die de treinenloop beheerst maar rijden kan ook manueel. het streven is om ook analoge treinen digitaal te kunnen besturen. dit kan door het opstellen van stationaire decoders die gelijktijdig met het digitale deel door het programma bestuurd worden

Doelstelling van onze modelbouw actviteiten.

Onze doelstelling is het beoefenen van de modelbouw in al zijn facetten. Kennis opdoen en onderling uitwisselen over alles op en rond om de baan. Soms eens samen een beurs bezoeken, maar ook wat drinken aan de bar met soms een croquet of bitterbal.

 Waar en wanneer kunnen we bouwen?

In het Buurtcentrum beschikken we over een eigen ruimte om aan onze modules te bouwen. deze ruimte beschikt ook over kasten waarin modules kunnen worden opgeslagen om de week daarop weer verder te kunnen bouwen. in onze hobbyruimte zijn we elke donderdagavond te vinden. Kom eens kijken wat we aan het doen zijn en als je wilt: kom eens mee doen. Van af 19.30 uur bouwen we aan onze modelbanen of onderdelen daarvan. We kunnen gelukkig beschikken over eigen opbergruimte. Modules kunnen blijven staan wat veel gesleep en schade aan de modules voorkomt.

 

De bouw van meerdere spoorbanen in verschillende uitvoeringen.

En we kunnen bouwen aan meerdere spoorbanen, zo wel analoog als digitaal bestuurd en gebouwd in modulevorm of als demobaan. Modelbouw in Almere! Digitaal rijden. Samen modelbouw bedrijven. Gezellig en lerend, praktisch en constructief met de hobby bezig zijn in onze eigen ruimte in buurthuis de Inloop. Loop geheel vrijblijvend donderdagavond na 20.00 uur even binnen. Het binnenlopen kost niets.

Opbouw van een module.

Bijgaand van twee verschillende modules: Boven: een boerderij met nog wat kaal landschap op de bergbaan van Wouter, maar dat wordt al beter. En verder naar onderen op deze pagina een zitje op de berg van Gerard. Nadat bepaald is waar de sporen op de module gelegd moeten worden is het tijd om de rest van de baan vorm te geven. Deel daartoe het beschikbare oppervlak in vlakken van 10 x 10 cm en probeer voor de diversiteit voor elk vlak wat anders te creëren. Kijk naar de overgangen tussen het ene en het andere blok en zie er ontstaat door samenwerking een leuk doorlopend geheel. Zoek steeds op fotos uit de regio, die na gemaakt moet gaan worden, naar fotowerk of benader een lokale modelspoor groep. Zij zijn altijd bereid om je foto materiaal te sturen.  een groot deel van de fotos op deze pagina zijn afkomstig uit de regio van Lenk.

De begroening is gerealiseerd met een elektrostaat.  

Vezels selecteren op kleur en lengte. Het is ten slotte n schaal. het te begroenen deel van het oppervlak royaal voor zien van lijm eventueel met verf gemend in de kleuren van de aan te brengen vezels. een stroomdraad bevestigen aan de in de natte lijm aan gebrachte schroef en stoten maar met de elektrostaat. deze geeft de vezels een electrische lading waardoor ze rechtop in de lijm komen te staan. zorg voor hoogte verschillen en wissel af met struiken en kleuren.

Altijd hulp van anderen

Hoewel de modules prive eigendom zijn kunnen de bouwers altijd rekenen op hulp van de anderen. Begroening met de elektrostaat: het gras materiaal bestaat uit kleine fiber naaldjes die met behulp van een electrische spanning een bepaalde lading worden mee gegeven. Daartoe de ondergrond donker schilderen met latexverf vermengd met (verdunde) houtlijm. smeer het hele oppervalk in en kijk niet op een lijkje meer of minder. Verbindt de draad van de electrostaat met het natgemaakte oppervalk dat nu inzijn geheel onderspanning komt te staan. Door het schudden van de elektrostaat en de aangelegde spanning worden genoemde naaldjes in de lijm geschoten en blijven daar rechtop staan in de lijm. Des gewenst met een iets andere tint aan fibers nog eens overdoen als de lijm nog nat is. Nu rusrig laten drogen 

Foto onder. Op het station in Zweisimmen kunnen smalspoorwagons van de Rhb op SBB onderstellen voor normaalspoor worden geplaatst.

 

Goederenwagen gereed om over te zetten op normaalspoorbokken.

Demontabele modules

We bouwen de modelspoorbaan op op demontabele modules tot gemakkelijk hanteerbare modulespoorbanen. ca 40 cm diep en maximaal 110 cm lang. dat past op de achterbank van de auto. Een modulespoorbaan kan gemakkelijk worden uitgebreid en of vervangen. Maar nog belangrijker eenmaal gebouwd kan de baan in 20 min rijklaar zijn. We doen ook: Ombouw van analoog naar digitaal van locomotieven, repareren en materiaal en al de nodige locomotieven om ze bedrijfsklaar te houden. Ook bouwen we oude locomotieven en wagons om naar digitaal bedrijf. Zelfs wordt gedacht aan uitbreiding met digitale koppelingen in de schaal N spoor. opdat automatisch rangeren mogelijk wordt.


We beschikken over diverse modelbanen waaraan nog steeds wordt gebouwd. Er wordt gereden met of digitaal en of analoog materiaal. We besturen de banen niet meer met koploper maar wel met Railroad van Freiwald. Er is rollend materieel van vele merken, hoofdzakelijk in schaal N, maar ook van andere schalen zoals hOm en Nm en zelfs hO.

Wat doen onze modelspoorbouwers, wie zijn wij?

De modelbouw spoorgroep Swiss-N-Trak in Almere bestaat uit een relatief kleine groep enthousiaste modelspoorliefhebbers, die zich bezig houdt met de bouw in model met Zwitsers normaal en smalspoor in schaal N van de SBB en vooral de BLS: de Rhätische Bahn, de Matterhorn, Gotthard Bahn (en zijn voorgangers FO en BVZ) en de MOB zijn de belangrijkste.

hoe hebben we de bouw van een module baan georganiseerd. Hoe bouwen we een module. :

Swiss-N-Track staat voor Zwitserland, N-Spoor en modelspoorwegen. Getoond wordt op de foto's de bouw van een modelspoorbaan in modulevorm. Een module is een zelfstandig staande tafel, waarop een stuk modelbaan is opgebouwd. Door samenvoeging van modules ontstaat een heel grote spoorwegmodelbaan met heel verschillende onderwerpen. Op een module komt u toe aan alle onderdelen van de modelbouw. Ontwerpen. de constructie, wat wil ik bouwen en hoe ga ik dat doen. waar vindt ik mijn informatie en ga zo maar door. 

  Doelstelling van onze activiteiten 

De groep heeft tot doel het bevorderen van de modelspoorhobby in het algemeen en naar Zwitsers voorbeeld in het bijzonder waarbij bouwplezier en gezellig bezig zijn zeer belangrijk zijn.

Bij ons maakt U kennis met aanleg van rails, opbouw en inrichting van de omgeving van Uw spoorbaan en alles wat bijdraagt om te komen tot een visueel aantrekkelijk stukje eigen gecreëerde modellandschap. En ook hoe u dat zelf kunt doen. Creatief en gezellig samen bezig zijn met de spoorweg-modelbouwhobby. Bouw aan uw eigen modelspoorwegwereld met goedkope eenvoudige middelen als hout, lijm, gips, verf,papier en uiteraard ook rails en huisjes (bouwdoosjes). Gezamenlijk of zo u wilt apart. De nadruk ligt daarbij op het creëren / bouwen met tal van diverse modelbouwmaterialen 

De BLS Boemeltrein aan het perron in Zweisimmen.

 

Vanwege de grote diversiteit in materieel van genoemde spoorwegbedrijven, modelbouwmogelijkheden en bestaande voorbeelden als berglandschap, met daarin bruggen,gebouwen, spoorwegen , enz. wordt op onze N-spoormodules gebouwd naar het grotevoorbeeld in het Zwitserse berglandschap de BLS in het Rhonedal bij Brig, waar treinen rijden in smalspoor en normaalspoor, afkomstig uit alpenlandschappen ver daarbuiten.maar andere regio’s zijn natuurlijk ook denkbaar.

Bouwvoorbeeld in het dorp Lenk

 

Nieuwbouw in het dorp Lenk. De woningen lijken wel tegen de berg te zijn aangeplakt. Met voor de ondersteuning van het terras wat extra "steentjes."  in de praktijk blijken het reusachtige keien.

 

De opzet van een module 

Het modelspoorbedrijf kent naast de vele mogelijkheden en diversiteiten één groot nadeel: De beschikbare ruimte voor de aan te leggen spoorweg activiteiten is meestal veel te overzichtelijk. Alle treinbewegingen zijn tot ver over de hele spoorbaan zichtbaar. het is veel spannennder om delen van de baan niet zichtbaar te hebben omdat daarmee een veel natuurlijker benadering van de baan mogelijk wordt.  Het grootbedrijf kent immers juist het tegenover gestelde. Van een spoorbaan zoals van de BLS in Zwitserland is meestal maar een heel klein stukje zichtbaar. Soms voor de kijker maar een paar honderd meters. De bergen en bomen onttrekken de trein vele malen aan het zicht. Dat is op de modelbaan alleen maar mogelijk met behulp van de aanlag van vele tunnels en bruggen. En die spoorkunstwerken zijn juist in de BLS spoorbaan zijn goed gedocumenteerd op het internet en in boeken aanwezig. Op het internet zijn vele foto's te vinden van onderdelen van genoemde baan. Zie hier foto boven een van de vele tunnels  

 

Onbeperkt uitbreibaar en vervangbaar.

Daarnaast (en minstens zo belangrijk) bouwen de leden stukken modelbaan. met de zogenaamde modules kan de baan eindeloos worden uitgebreid. De lengte en vorm zijn vrij, al moet de trein wel kunnen doorrijden. en kunnen zo worden afgestemd op de beschikbare ruimte bij de bouwer. Alleen de kopse uiteinden en de hoogte zijn gestandaardiseerd, zodat andere leden hun modules kunnen koppelen. Op deze wijze kunnen hele afwisselende banen opgebouwd worden met een lengte van wel 50 meter. (De modules en het materieel zijn privé eigendom van de leden.) De tentoonstellingen waaraan we deelnemen worden in overleg gekozen. In principe kan iedereen die zin heeft deelnemen; verplichtingen zijn er niet. We hebben er al velen in binnen- en buitenland bezocht. De vereniging beschikt niet over een eigen ruimte om de modules neer te zetten: daardoor blijven de kosten van het lidmaatschap gelukkig zeer bescheiden. 

 

Rechts de module van Gerard: 

Mocht je naar aanleiding van onze website meer informatie willen hebben, mail dan gerust naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Lid worden kan altijd, maar je kunt via dit emailadres ook een afspraak maken om eens vrijblijvend een huiskamerbijeenkomst te bezoeken. 

Doelstelling van onze modelspoorgroep Swiss-N-Trak,

Naas het bouwen willen we onze bouwerken ook laten zien. Dit doel wordt bereikt door het met een modulaire baan in de schaal 1:160 (N/Nm) deel te nemen aan tentoonstellingen en manifestaties.

Op tentoonstellingen en manifestaties worden de individuele modules gekoppeld tot een complete baan. Iedere module kan bestaan uit één of meerdere delen. Daar alle modules hetzelfde kopvlak (normwand) hebben, kan er iedere keer een andere opstelling worden gemaakt. De lengte en vorm zijn vrij en kan perfect worden afgestemd op de beschikbare ruimte. Maar ook de modules zijn niet iedere keer hetzelfde, want gedreven door hun passie voor het Zwitserse smalspoor, worden er door de leden thuis regelmatig modules bijgemaakt of vernieuwd. De vereniging heeft geen eigen ruimte; alleen bij een tentoonstelling wordt er een baan opgebouwd. De leden en eventuele belangstellenden komen buiten de tentoonstellingen vijf keer per jaar bij elkaar tijdens een huiskamerbijeenkomst bij één van de leden. Op deze huiskamerbijeenkomsten wordt onder andere aandacht besteed aan de deelname aan tentoonstellingen, algemene zaken betreffende model- en modelbouw en uitwisseling van bouwervaringen. Voorts verschijnt er net zo vaak een bulletin met de laatste nieuwtjes. De Modulegroep Swiss Trak is een Nederlandse vereniging met leden uit het hele land. Alle modules en treinen zijn privé eigendom. 

 

Wat is een module? 

Een module is een kant en klaar stukje modelspoorbaan, voorzien van alle benodigde scenery. de korte spoorbaan op een zelf gemaakte tafel kan gemakkelijk worden verplaatst. dat is prettig nbij een verhuizing. maar ook je de baan eens buiten wil opzetten en eens lange treinen wil inzetten. de delen zijn inzetbaar als onder deel in een veel grotere baan. Iedere module heeft aan de te koppelen uiteinden een genormeerde overgang (normwand). Mocht een van de deelnemers eens niet meedoen, dan kan toch een complete baan in elkaar gezet worden, door simpel weer andere modules aan elkaar te schuiven.

bovenstaande module is opgebouwd uit berkentriplex (7 laags russich berken). dit materiall is vormvast. de kopschotten zijn gemaakt volgens het normblad. waarop wel 10 verschillende treinpositie de oversteek naar de volgende modukle kunnen maken. voor h) het midden van de dubbelsporige N baan aanhouden.  hier is beneden een dubbele hoofdbaan en boven een enkelsporige baan .  Door de sporen boven en beneden elkaar te laten kruisen ontstaat een heel levendige modelbaan.  Of we nu de beschikking hebben over een grote of kleine ruimte, we kunnen altijd wel een mooie baan opzetten. (Een grote baan hoeft niet per definitie mooier te zijn). 

Een Zwitsers bergdorp in Wallis.

 

Wat moet de modelbouwer allemaal kunnen.?

Om een complete module te bouwen dient de individuele modelbouwer voldoende kennis in huis te hebben anders kan hij dat bij ons leren. Hij moet inzicht hebben in: de vorm van het landschap (geo-model), de constructie van de module, van de onderbouw (ballastbed en alles wat zich eronder bevindt), van de bovenbouw (bielsen, sporen, wissels), van de bovenleiding (masten, afspanningen, rijdraadophanging), hoe bouw je huizen, bruggen, tunnels, bergen, rivieren, wegen, bomen enz. en niet te vergeten: alle elektrotechnische en digitale voorzieningen die nodig zijn om alles naar behoren te laten functioneren.  veel is te vinden op het internet

Bij onvoldoende kennis?

Heeft de individuele modulebouwer niet voldoende kennis in huis dan is de ontbrekende kennis wel bij een van de andere leden, of tijdens de bijeenkomsten te verkrijgen, zodat hij toch een mooie en bruikbare module kan inzetten. 

Het bouwen is niet zo moeilijk, maar  je moet wel een keer gewoon beginnen.

Met al deze kennis is het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk om een module te bouwen. Er kan gekozen worden uit een tussenmodule (in Swiss N Trak jargon: een B-bak, zie tekening) of met wat meer ervaring kan een module gebouwd worden die bestaat uit meerdere delen/bakken, een station of zelfs een module met een helling. Wat er gekozen wordt is helemaal afhankelijk van de eigen voorkeur, kennis en kunde. De 'rode draad' van de modulebaan zijn de 'normwanden'. Elke module heeft zowel links als rechts dezelfde uiteinden. Deze zijn genormeerd en moeten aan bepaalde maten voldoen. 

Het is overigens niet ongebruikelijk dat verenigingsleden modules integreren in hun thuisbanen, zodat deze ook buiten tentoonstellingen gebruikt kunnen worden. 

De A-module: 

Een A-module is een module waar de loop van het treinverkeer beïnvloed kan worden. Een station, keerlus of schaduwstation bijvoorbeeld. Er zijn wissels, zijsporen, inhaalsporen, opstelsporen etc. Ook een keerlus is een A-module. Immers, hier verandert de trein van rijrichting. 

 

De B-module: 

Op de B-module is alleen een stuk spoor. Met natuurlijk het landschap. Aan de ene kant komt de trein op de module, aan de andere zijde rijdt hij weer verder. 

De Modulegroep Swiss -N-Trak kan (stand 2011) een flinke baan opbouwen. Voor de baanplanning kan er gekozen worden uit diverse stations, twee schaduwstations, vier keerlussen, vier buitenhoeken, één binnenhoek, vier verdwijnmodules, één module met hoogteverschil en 16 meter aan doorgaand spoor. De totale rijlengte kan vele meters bedragen 

 

Uitrit station Chateaux D'oex.