station Lenk

 

Welkom bij de modelspoorgroep Swiss-N-Trak Almere.

Naast de hobby van de mopshonden hou ik mij al vele jaren bezig met modelbouw.

 

Het Clubhuis van onze groep bevindt zich in Het buurthuis De Inloop op het s'Hertogenboschplein in Almere. Daar zijn we van ca. 7 tot 10 uur elke donderdagavond bij elkaar.  

 

Wat doen we zoal op onze modelspoor bouwavonden?

Elke Donderdagavond komen we bij elkaar. We houden dan  Bouwavond of rijavond. Dat houdt in dat we ons met alles betreffende de modelbouw bezighouden. Ontwerp, besturing, bediening, electronica. We bouwen aan alles wat onze banen nodig hebben en houden ook tussendoor rijdagen en drinken tussendoor een biertje of wat fris aan de bar.

Kom eens kijken naar onze nieuwe zes meter lange modelbaan in aanbouw. Deze blijft hoewel zeer presenteerbaar, voorzien van groen een dorpjes huizen en begroeting altijd weer geschikt voor verbeterpuntjes. Soms ook verschijnt er plots een nieuw deel van een bergbeek voor wild water varen. Zo worden her en der op de baan steeds weer nieuwe thema's aangebracht.  

De modelbaan is zo ingericht dat er op twee nivo's kan worden gereden. Niet alleen digitaal gereden,  maar ook Via een Computerprogramma Railroad bestuurd. We gebruiken hier voor het duitse programma railroad. Dat programma is zeer toegankelijk en door alle leden te bedienen: zeer gebruikers vriendelijk.

Er zijn nu drie banen in aanbouw: een baan bestaande uit zeven modules: een bovenbaan als zou hij in Graubunden liggen en daar onder  een dubbelsporig paradespoor waar treinen wissellend van uit de achtergrond kunnen worden getoond. Inmiddels gereed voor shows. Een proefbaantje om de elektronica en besturing te leren kennen. En een modulebaan, met delen uit het hooggebergte, onbeperkt uitbreidbaar. Inmiddels zijn er een zestal nieuwe modules waar al wat op gereden kan worden: een groot station "Hengerten"met vijf sporen gelegen op twee modules. Daaraan verbonden een fiddleyard waarop een tweesporige omkeer bocht. Deze opstelling kaakt het mogelijk om uit genoemd station meerdere treinen tegelijk te laten vertrekken of aankomen. Wat goed is voor een levendig spoor bedrijf. Uiteindelijk is het de bedoeling de baan verder uit zo te breiden zodat er een grote spoorbaan onstaat waarop treinen kunnen rondrijden. 

Een nieuwe spoorbaan bouwen.

We willen ook nog graag een modulebaan bouwen uitgevoerd als een dubbelsporige hoofdbaan op een nivo. mogelijk te koppelen met voornoemde baan. 

Wij zijn ook te vinden op https://swissntrak.wordpress.com en twitter.

Ons Grote voorbeeld: de treinen uit Zwitserland.

Het Alpengebiied, in het bijzonder Zwitserland biedt ons talrijke voorbeelden en is ons grote voorbeeld voor de spoormodelbouw. Daarom ook bij ons landschap en treinen met "bergen" in de modelbouw in schaal 1 op 160. Maar andere bouwvormen,  ook in andere schalen zijn mogelijk. h0m, schaal Z bijna alles kan 

Besturing van de modelbaan.

Onze banen kennen digitale an analoge besturing. digitaal besturen is ook mogelijk door het inzetten van een computer, die de treinenloop beheerst maar rijden kan ook manueel. het streven is om ook analoge treinen digitaal te kunnen besturen. dit kan door het opstellen van stationaire decoders die gelijktijdig met het digitale deel door het programma bestuurd worden

Doelstelling van onze modelbouw actviteiten.

Onze doelstelling is het beoefenen van de modelbouw in al zijn facetten. Kennis opdoen en onderling uitwisselen over alles op en rond om de baan. Soms eens samen een beurs bezoeken, maar ook wat drinken aan de bar met soms een croquet of bitterbal.

 Waar en wanneer kunnen we bouwen?

In het Buurtcentrum beschikken we over een eigen ruimte om aan onze modules te bouwen. deze ruimte beschikt ook over kasten waarin modules kunnen worden opgeslagen om de week daarop weer verder te kunnen bouwen. in onze hobbyruimte zijn we elke donderdagavond te vinden. Kom eens kijken wat we aan het doen zijn en als je wilt: kom eens mee doen. Van af 19.30 uur bouwen we aan onze modelbanen of onderdelen daarvan. We kunnen gelukkig beschikken over eigen opbergruimte. Modules kunnen blijven staan wat veel gesleep en schade aan de modules voorkomt.

 

De bouw van meerdere spoorbanen in verschillende uitvoeringen.

En we kunnen bouwen aan meerdere spoorbanen, zo wel analoog als digitaal bestuurd en gebouwd in modulevorm of als demobaan. Modelbouw in Almere! Digitaal rijden. Samen modelbouw bedrijven. Gezellig en lerend, praktisch en constructief met de hobby bezig zijn in onze eigen ruimte in buurthuis de Inloop. Loop geheel vrijblijvend donderdagavond na 20.00 uur even binnen. Het binnenlopen kost niets.

Opbouw van een module.

Bijgaand van twee verschillende modules: Boven: een boerderij met nog wat kaal landschap op de bergbaan van Wouter, maar dat wordt al beter. En verder naar onderen op deze pagina een zitje op de berg van Gerard. Nadat bepaald is waar de sporen op de module gelegd moeten worden is het tijd om de rest van de baan vorm te geven. Deel daartoe het beschikbare oppervlak in vlakken van 10 x 10 cm en probeer voor de diversiteit voor elk vlak wat anders te creëren. Kijk naar de overgangen tussen het ene en het andere blok en zie er ontstaat door samenwerking een leuk doorlopend geheel. Zoek steeds op fotos uit de regio, die na gemaakt moet gaan worden, naar fotowerk of benader een lokale modelspoor groep. Zij zijn altijd bereid om je foto materiaal te sturen.  een groot deel van de fotos op deze pagina zijn afkomstig uit de regio van Lenk.

De begroening is gerealiseerd met een elektrostaat.  

Vezels selecteren op kleur en lengte. Het is ten slotte n schaal. het te begroenen deel van het oppervlak royaal voor zien van lijm eventueel met verf gemend in de kleuren van de aan te brengen vezels. een stroomdraad bevestigen aan de in de natte lijm aan gebrachte schroef en stoten maar met de elektrostaat. deze geeft de vezels een electrische lading waardoor ze rechtop in de lijm komen te staan. zorg voor hoogte verschillen en wissel af met struiken en kleuren.

Altijd hulp van anderen

Hoewel de modules prive eigendom zijn kunnen de bouwers altijd rekenen op hulp van de anderen. Begroening met de elektrostaat: het gras materiaal bestaat uit kleine fiber naaldjes die met behulp van een electrische spanning een bepaalde lading worden mee gegeven. Daartoe de ondergrond donker schilderen met latexverf vermengd met (verdunde) houtlijm. smeer het hele oppervalk in en kijk niet op een lijkje meer of minder. Verbindt de draad van de electrostaat met het natgemaakte oppervalk dat nu inzijn geheel onderspanning komt te staan. Door het schudden van de elektrostaat en de aangelegde spanning worden genoemde naaldjes in de lijm geschoten en blijven daar rechtop staan in de lijm. Des gewenst met een iets andere tint aan fibers nog eens overdoen als de lijm nog nat is. Nu rusrig laten drogen 

Foto onder. Op het station in Zweisimmen kunnen smalspoorwagons van de Rhb op SBB onderstellen voor normaalspoor worden geplaatst.

 

Goederenwagen gereed om over te zetten op normaalspoorbokken.

Demontabele modules

We bouwen de modelspoorbaan op op demontabele modules tot gemakkelijk hanteerbare modulespoorbanen. ca 40 cm diep en maximaal 110 cm lang. dat past op de achterbank van de auto. Een modulespoorbaan kan gemakkelijk worden uitgebreid en of vervangen. Maar nog belangrijker eenmaal gebouwd kan de baan in 20 min rijklaar zijn. We doen ook: Ombouw van analoog naar digitaal van locomotieven, repareren en materiaal en al de nodige locomotieven om ze bedrijfsklaar te houden. Ook bouwen we oude locomotieven en wagons om naar digitaal bedrijf. Zelfs wordt gedacht aan uitbreiding met digitale koppelingen in de schaal N spoor. opdat automatisch rangeren mogelijk wordt.


We beschikken over diverse modelbanen waaraan nog steeds wordt gebouwd. Er wordt gereden met of digitaal en of analoog materiaal. We besturen de banen niet meer met koploper maar wel met Railroad van Freiwald. Er is rollend materieel van vele merken, hoofdzakelijk in schaal N, maar ook van andere schalen zoals hOm en Nm en zelfs hO.

Wat doen onze modelspoorbouwers, wie zijn wij?

De modelbouw spoorgroep Swiss-N-Trak in Almere bestaat uit een relatief kleine groep enthousiaste modelspoorliefhebbers, die zich bezig houdt met de bouw in model met Zwitsers normaal en smalspoor in schaal N van de SBB en vooral de BLS: de Rhätische Bahn, de Matterhorn, Gotthard Bahn (en zijn voorgangers FO en BVZ) en de MOB zijn de belangrijkste.

hoe hebben we de bouw van een module baan georganiseerd. Hoe bouwen we een module. :

Swiss-N-Track staat voor Zwitserland, N-Spoor en modelspoorwegen. Getoond wordt op de foto's de bouw van een modelspoorbaan in modulevorm. Een module is een zelfstandig staande tafel, waarop een stuk modelbaan is opgebouwd. Door samenvoeging van modules ontstaat een heel grote spoorwegmodelbaan met heel verschillende onderwerpen. Op een module komt u toe aan alle onderdelen van de modelbouw. Ontwerpen. de constructie, wat wil ik bouwen en hoe ga ik dat doen. waar vindt ik mijn informatie en ga zo maar door. 

  Doelstelling van onze activiteiten 

De groep heeft tot doel het bevorderen van de modelspoorhobby in het algemeen en naar Zwitsers voorbeeld in het bijzonder waarbij bouwplezier en gezellig bezig zijn zeer belangrijk zijn.

Bij ons maakt U kennis met aanleg van rails, opbouw en inrichting van de omgeving van Uw spoorbaan en alles wat bijdraagt om te komen tot een visueel aantrekkelijk stukje eigen gecreëerde modellandschap. En ook hoe u dat zelf kunt doen. Creatief en gezellig samen bezig zijn met de spoorweg-modelbouwhobby. Bouw aan uw eigen modelspoorwegwereld met goedkope eenvoudige middelen als hout, lijm, gips, verf,papier en uiteraard ook rails en huisjes (bouwdoosjes). Gezamenlijk of zo u wilt apart. De nadruk ligt daarbij op het creëren / bouwen met tal van diverse modelbouwmaterialen 

De BLS Boemeltrein aan het perron in Zweisimmen.

 

Vanwege de grote diversiteit in materieel van genoemde spoorwegbedrijven, modelbouwmogelijkheden en bestaande voorbeelden als berglandschap, met daarin bruggen,gebouwen, spoorwegen , enz. wordt op onze N-spoormodules gebouwd naar het grotevoorbeeld in het Zwitserse berglandschap de BLS in het Rhonedal bij Brig, waar treinen rijden in smalspoor en normaalspoor, afkomstig uit alpenlandschappen ver daarbuiten.maar andere regio’s zijn natuurlijk ook denkbaar.

Bouwvoorbeeld in het dorp Lenk

 

Nieuwbouw in het dorp Lenk. De woningen lijken wel tegen de berg te zijn aangeplakt. Met voor de ondersteuning van het terras wat extra "steentjes."  in de praktijk blijken het reusachtige keien.

 

De opzet van een module 

Het modelspoorbedrijf kent naast de vele mogelijkheden en diversiteiten één groot nadeel: De beschikbare ruimte voor de aan te leggen spoorweg activiteiten is meestal veel te overzichtelijk. Alle treinbewegingen zijn tot ver over de hele spoorbaan zichtbaar. het is veel spannennder om delen van de baan niet zichtbaar te hebben omdat daarmee een veel natuurlijker benadering van de baan mogelijk wordt.  Het grootbedrijf kent immers juist het tegenover gestelde. Van een spoorbaan zoals van de BLS in Zwitserland is meestal maar een heel klein stukje zichtbaar. Soms voor de kijker maar een paar honderd meters. De bergen en bomen onttrekken de trein vele malen aan het zicht. Dat is op de modelbaan alleen maar mogelijk met behulp van de aanlag van vele tunnels en bruggen. En die spoorkunstwerken zijn juist in de BLS spoorbaan zijn goed gedocumenteerd op het internet en in boeken aanwezig. Op het internet zijn vele foto's te vinden van onderdelen van genoemde baan. Zie hier foto boven een van de vele tunnels  

 

Onbeperkt uitbreibaar en vervangbaar.

Daarnaast (en minstens zo belangrijk) bouwen de leden stukken modelbaan. met de zogenaamde modules kan de baan eindeloos worden uitgebreid. De lengte en vorm zijn vrij, al moet de trein wel kunnen doorrijden. en kunnen zo worden afgestemd op de beschikbare ruimte bij de bouwer. Alleen de kopse uiteinden en de hoogte zijn gestandaardiseerd, zodat andere leden hun modules kunnen koppelen. Op deze wijze kunnen hele afwisselende banen opgebouwd worden met een lengte van wel 50 meter. (De modules en het materieel zijn privé eigendom van de leden.) De tentoonstellingen waaraan we deelnemen worden in overleg gekozen. In principe kan iedereen die zin heeft deelnemen; verplichtingen zijn er niet. We hebben er al velen in binnen- en buitenland bezocht. De vereniging beschikt niet over een eigen ruimte om de modules neer te zetten: daardoor blijven de kosten van het lidmaatschap gelukkig zeer bescheiden. 

 

Rechts de module van Gerard: 

Mocht je naar aanleiding van onze website meer informatie willen hebben, mail dan gerust naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Lid worden kan altijd, maar je kunt via dit emailadres ook een afspraak maken om eens vrijblijvend een huiskamerbijeenkomst te bezoeken. 

Doelstelling van onze modelspoorgroep Swiss-N-Trak,

Naas het bouwen willen we onze bouwerken ook laten zien. Dit doel wordt bereikt door het met een modulaire baan in de schaal 1:160 (N/Nm) deel te nemen aan tentoonstellingen en manifestaties.

Op tentoonstellingen en manifestaties worden de individuele modules gekoppeld tot een complete baan. Iedere module kan bestaan uit één of meerdere delen. Daar alle modules hetzelfde kopvlak (normwand) hebben, kan er iedere keer een andere opstelling worden gemaakt. De lengte en vorm zijn vrij en kan perfect worden afgestemd op de beschikbare ruimte. Maar ook de modules zijn niet iedere keer hetzelfde, want gedreven door hun passie voor het Zwitserse smalspoor, worden er door de leden thuis regelmatig modules bijgemaakt of vernieuwd. De vereniging heeft geen eigen ruimte; alleen bij een tentoonstelling wordt er een baan opgebouwd. De leden en eventuele belangstellenden komen buiten de tentoonstellingen vijf keer per jaar bij elkaar tijdens een huiskamerbijeenkomst bij één van de leden. Op deze huiskamerbijeenkomsten wordt onder andere aandacht besteed aan de deelname aan tentoonstellingen, algemene zaken betreffende model- en modelbouw en uitwisseling van bouwervaringen. Voorts verschijnt er net zo vaak een bulletin met de laatste nieuwtjes. De Modulegroep Swiss Trak is een Nederlandse vereniging met leden uit het hele land. Alle modules en treinen zijn privé eigendom. 

 

Wat is een module? 

Een module is een kant en klaar stukje modelspoorbaan, voorzien van alle benodigde scenery. de korte spoorbaan op een zelf gemaakte tafel kan gemakkelijk worden verplaatst. dat is prettig nbij een verhuizing. maar ook je de baan eens buiten wil opzetten en eens lange treinen wil inzetten. de delen zijn inzetbaar als onder deel in een veel grotere baan. Iedere module heeft aan de te koppelen uiteinden een genormeerde overgang (normwand). Mocht een van de deelnemers eens niet meedoen, dan kan toch een complete baan in elkaar gezet worden, door simpel weer andere modules aan elkaar te schuiven.

bovenstaande module is opgebouwd uit berkentriplex (7 laags russich berken). dit materiall is vormvast. de kopschotten zijn gemaakt volgens het normblad. waarop wel 10 verschillende treinpositie de oversteek naar de volgende modukle kunnen maken. voor h) het midden van de dubbelsporige N baan aanhouden.  hier is beneden een dubbele hoofdbaan en boven een enkelsporige baan .  Door de sporen boven en beneden elkaar te laten kruisen ontstaat een heel levendige modelbaan.  Of we nu de beschikking hebben over een grote of kleine ruimte, we kunnen altijd wel een mooie baan opzetten. (Een grote baan hoeft niet per definitie mooier te zijn). 

Een Zwitsers bergdorp in Wallis.

 

Wat moet de modelbouwer allemaal kunnen.?

Om een complete module te bouwen dient de individuele modelbouwer voldoende kennis in huis te hebben anders kan hij dat bij ons leren. Hij moet inzicht hebben in: de vorm van het landschap (geo-model), de constructie van de module, van de onderbouw (ballastbed en alles wat zich eronder bevindt), van de bovenbouw (bielsen, sporen, wissels), van de bovenleiding (masten, afspanningen, rijdraadophanging), hoe bouw je huizen, bruggen, tunnels, bergen, rivieren, wegen, bomen enz. en niet te vergeten: alle elektrotechnische en digitale voorzieningen die nodig zijn om alles naar behoren te laten functioneren.  veel is te vinden op het internet

Bij onvoldoende kennis?

Heeft de individuele modulebouwer niet voldoende kennis in huis dan is de ontbrekende kennis wel bij een van de andere leden, of tijdens de bijeenkomsten te verkrijgen, zodat hij toch een mooie en bruikbare module kan inzetten. 

Het bouwen is niet zo moeilijk, maar  je moet wel een keer gewoon beginnen.

Met al deze kennis is het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk om een module te bouwen. Er kan gekozen worden uit een tussenmodule (in Swiss N Trak jargon: een B-bak, zie tekening) of met wat meer ervaring kan een module gebouwd worden die bestaat uit meerdere delen/bakken, een station of zelfs een module met een helling. Wat er gekozen wordt is helemaal afhankelijk van de eigen voorkeur, kennis en kunde. De 'rode draad' van de modulebaan zijn de 'normwanden'. Elke module heeft zowel links als rechts dezelfde uiteinden. Deze zijn genormeerd en moeten aan bepaalde maten voldoen. 

Het is overigens niet ongebruikelijk dat verenigingsleden modules integreren in hun thuisbanen, zodat deze ook buiten tentoonstellingen gebruikt kunnen worden. 

De A-module: 

Een A-module is een module waar de loop van het treinverkeer beïnvloed kan worden. Een station, keerlus of schaduwstation bijvoorbeeld. Er zijn wissels, zijsporen, inhaalsporen, opstelsporen etc. Ook een keerlus is een A-module. Immers, hier verandert de trein van rijrichting. 

 

De B-module: 

Op de B-module is alleen een stuk spoor. Met natuurlijk het landschap. Aan de ene kant komt de trein op de module, aan de andere zijde rijdt hij weer verder. 

De Modulegroep Swiss -N-Trak kan (stand 2011) een flinke baan opbouwen. Voor de baanplanning kan er gekozen worden uit diverse stations, twee schaduwstations, vier keerlussen, vier buitenhoeken, één binnenhoek, vier verdwijnmodules, één module met hoogteverschil en 16 meter aan doorgaand spoor. De totale rijlengte kan vele meters bedragen 

 

Uitrit station Chateaux D'oex.